Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας από το ΠΜΣ

Με βάση τις διατάξεις του Ν. 4957/22-άρθρο 99 παρ.4δ τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών παρέχουν Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας εφόσον πληρούν τα κριτήρια της παρ. 4β εδάφια α-ε του άρθρου 99 και υπόκεινται σε πιστοποίηση από την ΕΘΑΕΕ με τη συμμετοχή του ΙΕΠ. Το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα "Ιστορική έρευνα, Διδακτικής και Νέες Τεχνολογίες πληροί τα κριτήρια αυτά αφού με βάση το ΦΕΚ Επανίδρυσής του (ΦΕΚ 3027-τευχ.Β27-7-2018) και το Ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων αποδεικνύεται:

1. ο εκπαιδευτικός προσανατολισμός του Προγράμματος(ΦΕΚ 3027-τευχ.Β27-7- 2018-άρθρο 2)
Σκοπός του ΠΜΣ είναι η εκπαίδευση στην ιστορία με όρους έρευνας και ενσωματωμένης διεπιστημονικότητας (ιστορία, κοινωνιολογία, ανθρωπολογία, κοινωνικά μαθηματικά, πληροφορική) και η οργάνωση της ιστορικής γνώσης ώστε να διδάσκεται δημιουργικά στην εκπαίδευση με βάση τις σύγχρονες προσεγγίσεις των Επιστημών της Αγωγής και της Διδακτικής της Ιστορίας). Οι παραπάνω σπουδές έχουν ως στόχο να διαμορφώνουν ειδικευμένους ιστορικούς ερευνητές της νεότερης και σύγχρονης ελληνικής και ευρωπαϊκής ιστορίας οι οποίοι αξιοποιώντας και τις Νέες Τεχνολογίες να διαθέτουν τα επιστημονικά εφόδια διδασκαλίας της Ιστορίας σε σύγχρονα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα μάθησης.

2. η καταλληλότητα και τη συνάφεια των μαθημάτων, τα οποία καλύπτουν θεματικές ενότητες σχετικές με την παιδαγωγική και ψυχοπαιδαγωγική, τη διδασκαλία και μάθηση, τη διδακτική και πρακτική άσκηση, καθώς και τη συνάφεια των μαθησιακών αποτελεσμάτων του προγράμματος με τις ανάγκες διδασκαλίας των προγραμμάτων σπουδών της εκπαίδευσης(ΦΕΚ3027-τευχ.Β27-7-2018 -άρθρο 6)
-Σύγχρονες θεωρήσεις στη Διδασκαλία και τη Μάθηση: σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης,ενεργητικές στρατηγικές διδασκαλίας- μάθησης και μεταγνώση, αποτελεσματική διδασκαλία,Διδασκαλία και έρευνα κ.α.
-Η Ιστορία ως αντικείμενο διδασκαλίας και μάθησης: Θεωρία και μεθοδολογία της ιστοριογραφίας, Ιστορικές έννοιες, Σύγχρονες στρατηγικές διδασκαλίας της Ιστορίας (πολυπρισματική θεώρηση ,καλλιέργεια ιστορικής σκέψης) Αξιοποίηση ιστορικών πηγών στη διδασκαλία, Αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας κ.α.
-Καινοτόμες προσεγγίσεις στη Διδασκαλία της Ιστορίας με την αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών: Διαδίκτυο και διδασκαλία της Ιστορίας, πολυμέσα και παραγωγή διδακτικού υλικού, κινηματογράφος και διδασκαλία της Ιστορίας, Ψηφιακά Μουσεία και Διδασκαλία, Ψηφιακό παιχνίδι και ιστορία κ.α.
-Πρακτική άσκηση φοιτητών σε σχολικές μονάδες στο Γ΄ Εξάμηνο για την εφαρμογή στη διδακτική πράξη των υπό εκπόνηση εργασιών της Διδακτικής.
-Εκπόνηση διπλωματικής εργασίας στο Δ΄Εξάμηνο με διεπιστημονική θεματική η οποία συνδυάζει ερευνητικές, διδακτικές και ψηφιακές κατευθύνσεις.

Οι ερευνητικές, διδακτικές και παιδαγωγικές δράσεις καλύπτουν ή και υπερβαίνουν το 50% του Προγράμματος του ΠΜΣ.

3. τα ειδικά επιστημονικά προσόντα των διδασκόντων του προγράμματος και τη συνάφειά τους με τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος.(ΦΕΚ- άρθρο 5).
Οι διδάσκοντες του Προγράμματος στις θεματικές ενότητες της Διδακτικής και των Νέων Τεχνολογιών είναι ειδικοί επιστήμονες στους τομείς των Επιστημών της Αγωγής και της Διδακτικής της Ιστορίας ενώ παράλληλα αξιοποιούνται ειδικοί επιστημονικοί συνεργάτες από το χώρο της εκπαίδευσης(Σχολικοί σύμβουλοι, συντάκτες προγραμμάτων σπουδών, συγγραφείς σχολικών εγχειριδίων κτλ). Ενδεικτικά ονόματα βασικών διδασκόντων και επιστημονικών συνεργατών του Προγράμματος:

  • Αγγελάκος Κωνσταντίνος: Καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας, Διευθυντής του ΠΜΣ με γνωστικό αντικείμενο "Παιδαγωγικά" το οποίο είναι απολύτως συναφές με το γνωστικό πεδίο της Διδακτικής που αποτελεί θεμελιώδη ερευνητικό και διδακτικό πυλώνα του ΠΜΣ. Παράλληλα, ο Καθ. Κ. Αγγελάκος έχει σημαντικό επιστημονικό και συγγραφικό έργο στις Επιστήμες της Αγωγής, στην Διδακτική Μεθοδολογία με έμφαση στη διδασκαλία της Ιστορίας και στις εκπαιδευτικές καινοτομίες, είναι συντάκτης προγραμμάτων σπουδών και σχολικών εγχειρίδιων στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ενώ έχει διδάξει σε ΠΜΣ ελληνικών ΑΕΙ και έχει προσκληθεί ως επισκέπτης καθηγητής για τη Διδακτική της Ιστορίας στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο της Κύπρου. Αναλυτικό βιογραφικό στο: https://history.ionio.gr/gr/department/teachers/angelakos/
  • Βλάμος Παναγιώτης, Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής με γνωστικό αντικείμενο Μαθηματικά με έμφαση στα Μοντέλα Εφαρμογών. Ο καθηγητής κ. Π. Βλάμος είναι Διευθυντής του θεσμοθετημένου Εργαστηρίου Βιοπληροφορικής και Ανθρώπινης Ηλεκτροφυσιολογίας του τμήματος Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου, Μέλος του εργαστηρίου Computer Algebra Research Group (CARGO), Τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Wilfrid Laurier Waterloo Ontario Καναδάς. Η διεθνής επιστημονική και ερευνητική εμπειρία του (http://di.ionio.gr/wp-content/uploads/2017/03/Vlamos-Panayiotis-CV- 2016.pdf) και ιδιαίτερα η ενασχόλησή του με Μαθηματικά μοντέλα στην εκπαίδευση με χρήση νέων τεχνολογιών είναι σε άμεση συνάφεια με το βασικό θεματικό πυλώνα του ΠΜΣ που σχετίζεται με την αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στην έρευνα και στη διδασκαλία.
  • Κόκκινος Γιώργος, καθηγητής της Ιστορίας και της Διδακτικής της Ιστορίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Είναι επιστημονικός υπεύθυνος των σειρών “Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της ιστορίας” (Μεταίχμιο) και “Έκκεντρη ιστορία– ιστορία από το περιθώριο” (Ταξιδευτής). Σημαντικά βιβλία του: Προσεγγίζοντας το Ολοκαύτωμα στο ελληνικό σχολείο [με συνεργάτες] (Ταξιδευτής, 2007). Τα συγκρουσιακά θέματα στη διδασκαλία της Ιστορίας [σε συνεργασία με τους Δ. Μαυροσκούφη, Έ. Λεμονίδου και Π. Γατσωτή] (Νοόγραμμα, 2010).
  • Δουκάκης Σπυρίδων, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Πληροφορικής Ιονίου Πανεπιστημίου με γνωστικό αντικείμενο: Ψηφιακές Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση και Μετασχηματισμός Γνώσης. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα που αξιοποιούνται στα πλαίσια του ΠΜΣ συνδέονται με την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Νευροεπιστήμη.Σημαντικές δημοσιεύσεις του: Doukakis, S. & Alexopoulos, E.C. (2021). Online Learning, Educational Neuroscience and Knowledge Transformation Opportunities for Secondary Education Students. Journal of Higher Education Theory and Practice, 21(3), 49-57. Doukakis, S. (2021). Α management approach of an e-tutoring program for high school students. International Journal of Managing Information Technology, 13(1), 21-31. Doukakis, S. (2019). Exploring brain activity and transforming knowledge in visual and textual programming using neuroeducation approaches, AIMS Neuroscience 6(3), 175-190.
  • Καλεσοπούλου Δέσποινα Επίκουρη Καθηγήτρια Μουσειακής Αγωγής στο Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία Τέχνης (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών), Μουσειολογία (Πανεπιστήμιο Leicester, UK) και εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με θέμα τον σχεδιασμό και την οργάνωση εκθεσιακών περιβαλλόντων για το παιδικό κοινό. Το δημοσιευμένο επιστημονικό έργο της περιλαμβάνει άρθρα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά, βιβλία, κεφάλαια σε βιβλία και συλλογικούς τόμους, ένα μέρος των οποίων είναι πρακτικά διεθνών και ελληνικών συνεδρίων. Είναι επιμελήτρια του συλλογικού τόμου «Παιδί και Εκπαίδευση στο Μουσείο: Θεωρητικές αφετηρίες,παιδαγωγικές πρακτικές». 
  • Χαράλαμπος Κουργιαντάκης, υπηρέτησε ως εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σήμερα είναι μέλος ΕΔΙΠ του Τμήματος Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, με αντικείμενο «Παιδαγωγικά- Διδακτική της Ιστορίας». Στις δημοσιεύσεις του περιλαμβάνονται οι μονογραφίες Σχολική Ιστορία· ψυχής αγωγή ή οδύνη; εκδ. Απόστροφος, Κέρκυρα 2001, Το παρόν και το μέλλον του παρελθόντος, εκδ. Κέδρος, Αθήνα 2012 και Ασήμι στο ορυχείο, εκδ. Οσελότος, Αθήνα 2019, καθώς και εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Τα επιστημονικά/ερευνητικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με την Ιστορία ως αντικείμενο έρευνας και διδασκαλίας και, ιδιαίτερα, με την ψυχολογική- παιδαγωγική και πρακτική διάσταση της διδακτικής διαδικασίας. Έχει συμμετάσχει στην εκπόνηση προγραμμάτων σπουδών ιστορίας στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
  • Μποζίκης Συμεών έχει εργαστεί 15 χρόνια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και, από το 2022, είναι μέλος ΕΔΙΠ με αντικείμενο Κράτος, Οικονομία και Κοινωνία στη Νεότερη Ελλάδα στο Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου (ΙΠ). Έχει διδάξει σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΙΠ και έχει λάβει μέρος σε ερευνητικά έργα του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου και του ΕΛΙΔΕΚ. Είναι συγγραφέας του βιβλίου Ελληνική Επανάσταση και Δημόσια Οικονομία: Η συγκρότηση του ελληνικού εθνικού κράτους 1821-1832 (εκδ. Ασίνη, 2020), έχει δημοσιεύσει άρθρα σε περιοδικά και συλλογικούς τόμους.
  • Γατσωτής Παναγιώτης, σχολικός σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης στη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία και διδακτορικού διπλώματος στη διδακτική της ιστορίας. Οι δημοσιεύσεις του σε περιοδικά, Βιβλία και εφημερίδες αφορούν κυρίως ζητήματα της σχολικής ιστορίας ενώ είναι συντάκτης προγραμμάτων σπουδών σχολικής ιστορίας
  • Πυρπυρής Παναγιώτης, σχολικός σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Master of Education –Πανεπιστήμιο Bristol,Διδακτορικό δίπλωμα στην Ιστορία της Εκπαίδευσης,Πάντειο Πανεπιστήμιο. Συντάκτης προγραμμάτων σπουδών ιστορίας, ερευνητής σε ζητήματα αξιολόγησης της επίδοσης.Πρόσφατο βιβλίο "Μία ανάγνωση της εικονογραφίας του 1821.Αισθητική προσέγγιση και οπτικός γραμματισμός" Δωδώνη, Αθήνα, 2021.

4. οι εκπαιδευτικές και εργαστηριακές υποδομές του προγράμματος

  • ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα διδασκαλίας του ΠΜΣ με πλήρη εξοπλισμό για συνθήκες συνεργατικής μάθησης και τηλεκπαίδευσης σε συνεργασία με το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Καινοτομίας του Ιονίου Πανεπιστημίου
  • το εργαστήριο πληροφορικής του τμήματος Ιστορίας για πρακτική άσκηση των φοιτητών
  • η ειδική βιβλιοθήκη του ΠΜΣ με επιστημονικά βιβλία ιστορίας και διδακτικό υλικό
  • η πλατφόρμα ασύγχρονης μάθησης του Ιονίου Πανεπιστημίου  υλικοτεχνική και εκδοτική υποδομή για την έκδοση περιοδικού (2023) για τη διάχυση των ερευνητικών και διδακτικών αποτελεσμάτων του ΠΜΣ
  • η συνεργασία και επίσκεψη σε σχολικές μονάδες για πρακτική άσκηση των μεταπτυχιακών φοιτητών και εφαρμογή καινοτομιών
  • η συνεργασία με εκπαιδευτικούς και πολιτιστικούς φορείς για οργάνωση συνεδρίων και πρακτική άσκηση(Ίδρυμα Λασκαρίδη, Επιστημονική Ένωση ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ)

5. η καταλληλότητα των συγγραμμάτων
Τα συγγράμματα που αξιοποιούνται στη διάρκεια του Προγράμματος συνάδουν απόλυτα με τη φιλοσοφία ενός σύγχρονου επιστημονικού προσανατολισμού για παροχή παιδαγωγικών εφοδίων και την καλλιέργεια δεξιοτήτων δημιουργικής διδασκαλίας στους μεταπτυχιακούς φοιτητές. Συγκεκριμένα αξιοποιούνται τα βιβλία:

  • «Πρόσωπα, ιδέες και θέματα στις Επιστήμες της Αγωγής» Εισαγωγή-Επιστημονική Επιμέλεια Κώστας Αγγελάκος, Αθήνα ,Κέδρος 2010
  • Ακαδημία Επιστημών των ΗΠΑ « Πως Μαθαίνει ο Άνθρωπος. Εγκέφαλος, Νους, Εμπειρία και Μάθηση στο Σχολείο» Επιστημονική Εποπτεία Κώστας Αγγελάκος ,Αθήνα, Κέδρος ,2012. 5. .
  • Α.Βaudrit, "Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Οι αρχές και η λειτουργική εφαρμογή στη σχολική τάξη."Εισαγωγή-Επιστημονική επιμέλεια: Κ.Αγγελάκος, Κέδρος 2007.
  • Μελετώντας και διδάσκοντας την Ελληνική Επανάσταση στο σύγχρονο σχολείο.Καινοτόμες ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις.Επιστημονική επιμέλεια: Κώστας Αγγελάκος, Αθήνα ,Μεταίχμιο,2021.
  • Χαράλαμπος Κουργιαντάκης Ασήμι στο ορυχείο, ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ, ΝΟΗΜΟΣΥΝΕΣ, ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ εκδ. Οσελότος, Αθήνα 2019.
  • Παναγιώτης Γατσωτής, Δεξιότητες, προγράμματα σπουδών και εναλλακτικές προσεγγίσεις στη σύγχρονη ιστορική εκπαίδευση,Αθήνα 2020.
  • "Διδακτική της Ιστορίας και καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις στο σύγχρονο σχολείο" (υπό έκδοση-ΠΜΣ και Ασίνη 2024)
Ενημέρωση: 14-10-2024
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας