Τρέχουσες εξελίξεις στην Επιστημιολογία της Έρευνας, την Ιστοριογραφία και διδακτική της Ιστορίας. Σύζευξη, συνοδοιπορία ή χάσματα
Διδάσκοντες: Αγγελάκος Κωνσταντίνος, Κουργιαντάκης Χαράλαμπος
Κωδικός: HDN322
Κατηγορία: Ειδικού Υποβάθρου - Κορμού
Τύπος: Σεμινάριο
Επίπεδο: Μεταπτυχιακό
Γλώσσα: Ελληνικά
Εξάμηνο: Γ΄
ECTS: 2
Διδακτικές Μονάδες: 3
Ώρες Διδασκαλίας: 3
Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Οι φοιτητές/τριες, μετά την παρουσίαση του μαθήματος να είναι σε θέση να:
παρακολουθούνκριτικά τις εξελίξεις στη θεωρία της Ιστορίας και της ακαδημαϊκής ιστοριογραφίας
σε διεθνές επίπεδο,
εντοπίζουν τη σύγκλιση ή απόκλιση της ιστορικής εκπαίδευσης (προγράμματα σπουδών, σχολικά
βιβλία, μέθοδοι διδασκαλίας) από την ακαδημαϊκή ιστοριογραφία,
ανατρέχουν σε ιστορικές έννοιες (ιστορικές σχολές, επιστημολογικό και μαθησιακό παράδειγμα,
κυρίαρχη ιδεολογία, καθεστώς ιστορικότητας, ιστορική συνείδηση, ιστορική κουλτούρα, ιστορική
σκέψη κ.λπ.),
αντιλαμβάνονται την επίδρασητης Δημόσιας Ιστορίας στην ακαδημαϊκή και στη σχολική Ιστορία.
Περιεχόμενο (Syllabus):
Με γνώμονα το αίτημα η αναπαραγωγή της ιστορικής γνώσης στον σχολικό θεσμό να παρακολουθεί εκ του
σύνεγγυς τις εξελίξεις στη θεωρία της ιστορίας αλλά και στην ακαδημαϊκή ιστοριογραφία σε διεθνές
επίπεδο, ο προβληματισμός που συνέχει τη θεματική αυτή ενότητα σχετίζεται με τον εντοπισμό του βαθμού
σύγκλισης ή απόκλισης της ιστορικής εκπαίδευσης (προγράμματα σπουδών, σχολικά βιβλία, μέθοδοι
διδασκαλίας) από την ακαδημαϊκή ιστοριογραφία, καθώς επίσης αποβλέπει στην εξήγηση της κεντρομόλου
(σύγκλιση) ή της φυγόκεντρης τάσης (απόκλιση) ανατρέχοντας σε έννοιες όπως: ιστορικές σχολές,
επιστημολογικό και μαθησιακό παράδειγμα, κυρίαρχη ιδεολογία, καθεστώς ιστορικότητας, ιστορική
συνείδηση, ιστορική κουλτούρα, ιστορική σκέψη κ.ά. Τέλος, την πρώτη θεματική ενότητα ολοκληρώνει η
προσπάθεια χαρτογράφησης των τρόπων επίδρασης της δημόσιας ιστορίας τόσο στην ακαδημαϊκή όσο και
στη σχολική ιστορία.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
1) WilliamH. JrSewell, Λογικές της Ιστορίας. Κοινωνική θεωρία και κοινωνικός μετασχηματισμός, μετάφραση Ιουλία Πεντάζου, Εκδόσεις Ξιφαράς, Αθήνα 2013.
2) GeorgG. Iggers&Q. EdwardWang (με τη συνεργασία της SupriyaMukherjee), Παγκόσμια Ιστορία της Σύγχρονης Ιστοριογραφίας, μετάφραση Πελαγία Μαρκέτου, Νεφέλη, Αθήνα 2015.
3) Thomas Cauvin, Public History. A Textbook of Practice, Routledge, New York and London 2016.
4) Mario Carretero, Stefan Berger, Maria Grever (eds), Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education, Palgrave-Macmillan, London 2017.
5) Χάρης Εξερτζόγλου, Η δημόσια ιστορία. Μια εισαγωγή, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, Αθήνα 2020.
6) Enzo Traverso, Ιδιότυπα παρελθόντα. Το εγώ στη γραφή της ιστορίας, μετάφραση Νίκος Κούρκουλος, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, Αθήνα 2020.
7) Γιώργος Κόκκινος & Παναγιώτης Γατσωτής (επιστημονική επιμέλεια), Για μια σφαιρική και πολυδιάστατη ιστορική εκπαίδευση, Πεδίο, Αθήνα 2020.
8) Γιώργος Κόκκινος, Παναγιώτης Κιμουρτζής, Μάρκος Καρασαρίνης (επιστημονική επιμέλεια), Ιστορία και Δικαιοσύνη, Ασίνη, Αθήνα 2020.
9) Βάσω Κιντή, Φιλοσοφία της Ιστορίας, Πόλις, Αθήνα 2021.
10) Chiel van den Akker (ed.), The Routledge Companion of Historical Theory, Routledge, London and New York 2022.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:
Διάλεξη και συζήτηση με
τους φοιτητές
Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:
Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους
μεταπτυχιακούς φοιτητές
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:
Γραπτή εργασία με προθεσμία παράδοσης ή/και προφορική
αξιολόγηση κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας
Επιστροφή