Μαθήματα
gr  pdf.png  Περιγράμματα Μαθημάτων
Mέγεθος: 3.7 MB :: Τύπος: Αρχείο PDF
Ενημέρωση: 22-10-2024

Ιστορία της Μεσαιωνικής Δύσης


Διδάσκοντες: Καραπιδάκης Νικόλαος
Κωδικός: HDN121
Κατηγορία: Γενικού Υποβάθρου - Θεμελίωσης
Τύπος: Σεμινάριο
Επίπεδο: Μεταπτυχιακό
Γλώσσα: Ελληνικά
Εξάμηνο: Α΄
ECTS: 1
Διδακτικές Μονάδες: 1
Ώρες Διδασκαλίας: 3
Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τη μελέτη και την έρευνα του παρελθόντος, συγκεκριμένα με σημαντικές πτυχές του πολιτισμού, της κοινωνίας, της οικονομίας και των θεσμών της δυτικής Ευρώπης κατά το Μεσαίωνα. Η εξοικείωση επιδιώκεται με την αναφορά στη σχετική βιβλιογραφία και την εξέταση των διαθέσιμων πηγών κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Ο συνδυασμός βιβλιογραφίας και πηγών επιτρέπει όχι μόνον την απόκτηση γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας του φοιτητή/τριας, καθώς του/της δίνει τη δυνατότητα να προσεγγίσει κριτικά επιλεγμένα αποσπάσματα από σχετικές ιστορικές πηγές και να συζητήσει στο πλαίσιο του μαθήματος τις επιστημονικές απόψεις που έχουν διατυπωθεί σε επιμέρους θέματα σε συνδυασμό με τις σύγχρονες θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις στο αντικείμενο
Περιεχόμενο (Syllabus):
Στο μάθημα, το οποίο έχει εισαγωγικό χαρακτήρα, εξετάζονται, μέσα από τη νεότερη βιβλιογραφία και από τις πηγές, οι κύριοι άξονες της πολιτικής, θεσμικής, κοινωνικής, οικονομικής και πνευματικής εξέλιξης της δυτικής Ευρώπης κατά τη μεσαιωνική περίοδο, ενώ παράλληλα γίνεται συστηματική προσπάθεια να γίνουν κατανοητά αυτά τα ιστορικά φαινόμενα μέσα από ζωντανά και χειροπιαστά παραδείγματα ιστορικών πηγών της εποχής. Στόχος είναι μια πρώτη εξοικείωση με τις βασικές έννοιες και τα κύρια αναλυτικά εργαλεία του γνωστικού πεδίου της Μεσαιωνικής Ευρωπαϊκής Ιστορίας.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Νίκος Ε. Καραπιδάκης, Ιστορία της Μεσαιωνικής Δύσης (5ος - 11ος αι.), Αλεξάνδρεια Αθήνα 1996.
Berstein, S., P. Milza, Ιστορία της Ευρώπης 1. Από τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία στα ευρωπαϊκά κράτη 5ος-18ος αιώνας (Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 1997)
Duby, G., Μεσαιωνική Δύση. Κοινωνία και Ιδεολογία (Αθήνα, 1988).
Μπενβενίστε, Ρίκα, Από τους βαρβάρους στους μοντέρνους. Κοινωνική ιστορία και ιστοριογραφικά προβλήματα της μεσαιωνικής δύσης (Αθήνα, 2007)
Nicholas, David, Η εξέλιξη του μεσαιωνικού κόσμου. Κοινωνία, διακυβέρνηση και σκέψη στην Ευρώπη 312-1500 (Αθήνα: ΜΙΕΤ, 1999)
Smith, Julia, Η Ευρώπη μετά τη Ρώμη. Μια νέα πολιτισμική ιστορία 500-1000 (Αθήνα, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, 2008)
Ward-Perkins, Bryan, Η πτώση της Ρώμης και το τέλος του πολιτισμού, μετάφραση Θ. Γιαννόπουλος – Ολυμπία Χειμωνίδου (Αθήνα: Θύραθεν, 2007).
Wickham, Chris, Η Μεσαιωνική Ευρώπη, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2018

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:
Διάλεξη και συζήτηση με τους φοιτητές
Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:
Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία, εξ αποστάσεως με τους φοιτητές
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:
Μία προαιρετική γραπτή άσκηση

Επιστροφή
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας