Το μάθημα έχει ως στόχο να προσφέρει μια εισαγωγική κατανόηση της κοινωνικής ανθρωπολογίας και να τη συνδέσει με την επιστήμη της ιστορίας ως προς τα ζητήματα με τα οποία ασχολείται, τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις στις οποίες στηρίζεται και τα μεθοδολογικά εργαλεία που αξιοποιεί. Επικεντρώνεται στις βασικές θεματικές περιοχές που έχουν απασχολήσει την ανθρωπολογία (συγγένεια, κοσμολογία, τελετουργία, πολιτική οργάνωση) και διερευνά την έννοια του πολιτισμικού και ιστορικού χρόνου μέσα από εθνογραφικά παραδείγματα που αναδεικνύουν την ποικιλομορφία των ανθρώπινων κοινωνιών και τη σημασία της διαπλοκής παρελθόντος και παρόντος, δομής και συμβάντος για την κατανόησή τους.
Οι φοιτήτριες/φοιτητές που θα ολοκληρώσουν επιτυχώς το μάθημα θα αποκτήσουν:
- Βαθιά κατανόηση των αρχών της επιστήμης της κοινωνικής ανθρωπολογίας και της σύνδεσής της με την μελέτη της ιστορίας.
- Ικανότητα εφαρμογής βασικών θεωρητικών προσεγγίσεων και μεθοδολογικών εργαλείων στην ανθρωπολογική έρευνα.
- Γνώση των θεματικών περιοχών όπου εστίασε κυρίως η ανθρωπολογική έρευνα, όπως η συγγένεια, η κοσμολογία, η τελετουργία και η πολιτική οργάνωση.
- Αντίληψη της ποικιλομορφίας των ανθρώπινων κοινωνιών και της διαπλοκής παρελθόντος και παρόντος, δομής και συμβάντος.
Θα έχουν επίσης:
α) Γνώση σχετικά με την επίδραση της συγγένειας, κοσμολογίας, τελετουργίας και πολιτικής οργάνωσης στην κοινωνική δομή.
β) Την ικανότητα να αναλύουν και να αξιολογούν κριτικά την έννοια του πολιτισμικού και ιστορικού χρόνου.
γ) Θα έχουν αποκτήσει τη δεξιότητα να κρίνουν κριτικά και να ερμηνεύουν εθνογραφικά παραδείγματα από διαφορετικές κοινωνίες.
Αναλυτικότερα, ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού, του σχεδιασμού της διδασκαλίας (διαλέξεις, σεμινάρια, εργασίες, ασκήσεις) αλλά και της αξιολόγησης των φοιτητών σκοπεύουν στα Μαθησιακά Αποτελέσματα που θα περιλαμβάνουν:
Α) Γνωσιακά: Σύνδεση θεωρητικών γνώσεων με πρακτικές εφαρμογές στην κοινωνική ανθρωπολογία. Αφομοίωση βασικών εννοιολογικών και μεθοδολογικών εργαλείων
Β) Κατανόηση: Κατανόηση των βασικών εννοιών, τεχνικών και εργαλείων της κοινωνικής ανθρωπολογίας.
Γ) Εφαρμογή: Ανάπτυξη ικανότητας χρήσης εθνογραφικών μεθόδων και μεθοδολογικών εργαλείων στην ανθρωπολογική και ιστορική έρευνα.
Δ) Ανάλυση: Ανάπτυξη ικανοτήτων στη συλλογή και ανάλυση εθνογραφικών δεδομένων.
Ε) Σύνθεση: Εξοικείωση με τις νέες μορφές εθνογραφικής γνώσης που αποσκοπούν στην σύνθεση του συμβολικού νοήματος (μέσω ψηφιακών αναζητήσεων, οπτικοποιημένης πληροφορίας και ανάλυσης εθνογραφικών ντοκυμαντέρ)
ΣΤ) Αξιολόγηση: Εμπλουτισμός της γνώσης σχετικά με τις αλλαγές που φέρνουν οι ιστορικές και κοινωνικές μετατοπίσεις στον τομέα της ανθρωπολογίας.
Εβδομαδιαίες ενότητες
J. Hendry, Οι κόσμοι που μοιραζόμαστε, Αθήνα 2011
Δ. Γκέφου-Μαδιανού, Ανθρωπολογική θεωρία και εθνογραφία: Σύγχρονες τάσεις, Αθήνα 2011
Δ. Γκέφου-Μαδιανού, Πολιτισμός και εθνογραφία. Από τον εθνογραφικό ρεαλισμό στην πολιτισμική κριτική, Αθήνα 2011
Β. Vernier, Η κοινωνική γένεση των αισθημάτων, Αθήνα 2006
C. Geertz, Η ερμηνεία των πολιτισμών, Αθήνα 2008
Συνδιασμός δια ζώσης διαλέξεων και ανάρτησης εκπ. υλικού στο eclass.
Διαλέξεις με τη χρήση βιντεοπροτζέκτορα και την προβολή διαφανειών τύπου ppt
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας και του eclass.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος θα αξιοποιηθούν και σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία με στόχο την οπτικοποίηση εννοιών, την προβολή σύντομων εθνογραφικών ντοκυμαντέρ και την επίσκεψη σε βάσεις δεδομένων με υλικό κατάλληλο προς ανθρωπολογική εξέταση
Διαμορφωτική αξιολόγηση: συμμετοχή σε ομαδοσυνεργατικές ασκήσεις, ομαδική συζήτηση και κριτική εξέταση βασικών εννοιών στη διάρκεια των διαλέξεων
Τελική αξιολόγηση: Γραπτή εξέταση με συνδυασμό ερωτήσεων σύντομης ανάπτυξης και ανάπτυξης δοκιμίων
<< | < | Δεκέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |