Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Ι


Διδάσκων/ουσα: Μπέττχερ Κλάουντια
Κωδικός Μαθήματος: ΠΛΗ01
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Α΄
ECTS: 2
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα Πληροφορική Ι εξοικειώνει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες μέσω διαλέξεων και ασκήσεων στον υπολογιστή με τα βασικά ψηφιακά εργαλεία για την έρευνα, συγγραφή και παρουσίαση επιστημονικών εργασιών.  Μέσω της γνωριμίας τους με τη λειτουργία της βιβλιοθήκης του Ι.Π. παρουσιάζονται οι μηχανές αναζήτησης, τα ψηφιακά αρχεία, οι θεματικές πύλες και οι ηλεκτρονικές συνδρομές. Πραγματοποιείται εισαγωγή στο πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου MS Word με έμφαση σε εργαλεία όπως η συστηματική και συνεπής μορφοποίηση με χρήση των στυλ, οι αυτόματοι πίνακες περιεχομένων και εικόνων, τα εργαλεία του προγράμματος για υποσημειώσεις, σημειώσεις τέλους και παραπομπές, τα πρότυπα βιβλιογραφικών αναφορών και τον αυτόματο πίνακα βιβλιογραφίας. Πέραν του Word παρουσιάζονται επίσης διαδικτυακές εφαρμογές διαχείρισης βιβλιογραφικών αναφορών (Mendeley, Zotero). Στο μάθημα πραγματοποιείται επίσης εισαγωγή στο MS Powerpoint για τη δημιουργία, την προβολή και το διαμοιρασμό παρουσιάσεων. Αναλύονται και διδάσκονται μέσω ασκήσεων ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η επιμέλεια μιας παρουσίασης, η εισαγωγή και οι καλές πρακτικές στη μορφοποίηση και τη χρήση εικόνων, γραφικών smart art, ήχων, βίντεο, κινήσεων και μεταβάσεων, οι τύποι των γραφημάτων και η δημιουργία τους ανάλογα με το είδος των δεδομένων.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Οι σκοποί του μαθήματος περιλαμβάνουν την εξοικείωση με βασικές τεχνολογίες και ψηφιακά εργαλεία που υποστηρίζουν τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Με την ολοκλήρωση των σπουδών στο μάθημα ο φοιτητής/τρια  θα έχει αποκτήσει τις ψηφιακές δεξιότητες που θα τον βοηθήσουν να φέρει εις πέρας επιτυχώς την έρευνα, συγγραφή, μορφοποίηση και επιμέλεια μιας επιστημονικής εργασίας, και θα έχει την ικανότητα να παρουσιάσει και να προβάλει αποτελεσματικά τα συμπεράσματα που έχουν προκύψει από την εκπόνηση της έρευνάς του.

Αναλυτικότερα, ο σχεδιασμός της διδασκαλίας αποσκοπεί στα παρακάτω μαθησιακά αποτελέσματα:
Α) Γνωσιακά:
Οι φοιτητές/τριες θα γνωρίσουν το MSWord και θα μπορούν να δημιουργούν, μορφοποιούν και τεκμηριώνουν επιστημονικές εργασίες. Θα μάθουν να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία για τη διαχείριση βιβλιογραφικών αναφορών και πηγών, ενισχύοντας την ερευνητική τους μεθοδολογία. Θα εξοικειωθούν με το MSPowerpoint για τη δημιουργία παρουσιάσεων που υποστηρίζουν την ανάλυση και παρουσίαση ιστορικών δεδομένων, ακολουθώντας καλές πρακτικές σαφήνειας, συνέπειας και προσβασιμότητας. 
Β) Κατανόηση:
Θα κατανοήσουν τη σημασία της χρήσης ψηφιακών εργαλείων στην ιστορική έρευνα και εκπαίδευση και πώς τα ψηφιακά εργαλεία ενισχύουν τη δημιουργία και  διάχυση της ιστορικής γνώσης και την εκπαιδευτική διαδικασία.
Γ) Εφαρμογή:
Θα είναι σε θέση να εφαρμόζουν τις γνώσεις τους για τη δημιουργία εργασιών και παρουσιάσεων σύμφωνα με τα πρότυπα που τους ορίζονται, και που θα περιλαμβάνουν, ανάλογα με το είδος, σαφή οπτικοποίηση δεδομένων, σωστή βιβλιογραφική τεκμηρίωση και εμπλουτισμό με πολυμέσα. Θα μπορούν να χρησιμοποιούν εφαρμογές διαχείρισης βιβλιογραφικών αναφορών για τη διαχείριση και οργάνωση των ερευνητικών τους πηγών, διευκολύνοντας την ερευνητική τους διαδικασία.
Δ) Ανάλυση:
Θα αναλύουν και θα συγκρίνουν την αποτελεσματικότητα διαφορετικών ψηφιακών εργαλείων στην ιστορική έρευνα. Θα αξιολογούν την επίδραση των ψηφιακών τεχνολογιών στην πρόσβαση και διάχυση της ιστορικής γνώσης.
Ε) Σύνθεση:
Θα συνθέτουν εργασίες και παρουσιάσεις που συνδυάζουν πληροφορίες από διαφορετικές πηγές, χρησιμοποιώντας το MSWord και το MSPowerpoint. Θα ενσωματώνουν ψηφιακές μεθόδους και τεχνικές στην παραγωγή και παρουσίαση ιστορικών δεδομένων.
ΣΤ) Αξιολόγηση:
Θα είναι ικανοί/ες να αξιολογούν τα ψηφιακά εργαλεία που διατίθενται και να κρίνουν ποια εξ αυτών μπορούν να συμβάλουν αποδοτικά στην ιστορική έρευνα και τη διάχυσή της.

Περιεχόμενο (Syllabus):

Διδακτικές Ενότητες ανά εβδομάδα:

1η: Ψηφιακές πηγές στο διαδίκτυο. Γνωριμία με τη λειτουργία της βιβλιοθήκης του Ι.Π., οι μηχανές αναζήτησης, τα ψηφιακά αρχεία, οι θεματικές πύλες και οι ηλεκτρονικές συνδρομές

2η: Εισαγωγή στο Ms Word, δημιουργία, επεξεργασία, επιλογές στη μορφοποίηση και αποθήκευση αρχείων κειμένου – ασκήσεις

3η: Μορφοποίηση με χρήση των στυλ, πίνακας περιεχομένων, εισαγωγή και μορφοποίηση εικόνας, εισαγωγή λεζάντας και πίνακα εικόνων – ασκήσεις

4η: Ταξινόμηση, αρίθμηση, οργάνωση με λίστες μονές και πολλαπλών επιπέδων – ασκήσεις

5η: Παρουσίαση δεδομένων σε πίνακες, κρυφή μορφοποίηση με πίνακες, δημιουργία προτύπων – ασκήσεις

6η: Εργαλεία του MSWord για υποσημειώσεις και σημειώσεις τέλους, παραπομπές, πρότυπα βιβλιογραφικών αναφορών και αυτόματος πίνακας βιβλιογραφίας.

7η: Άλλες εφαρμογές διαχείρισης βιβλιογραφικών αναφορών (Mendeley, Zotero): Δημιουργία λογαριασμού, εισαγωγή, οργάνωση και αποθήκευση βιβλιογραφίας, δημιουργία παραπομπών και λίστα βιβλιογραφίας, μορφοποίηση βιβλιογραφίας ανάλογα με το πρότυπο που απαιτείται.

8η: Επιμέλεια κειμένου, λειτουργία εύρεσης και αντικατάστασης με κριτήρια κειμένου/μορφοποίησης, ορθογραφικός έλεγχος  - ασκήσεις

9η: Εισαγωγή στο MS Powerpoint. Σχεδιασμός, κατασκευή και επιμέλεια παρουσίασης. Εισαγωγή εικόνων, γραφικών smart art, ήχων, βίντεο, κινήσεων και μεταβάσεων – ασκήσεις

10η: Παρουσίαση δεδομένων με γραφήματα, τύποι γραφημάτων και χρήση τους ανάλογα με το είδος των δεδομένων – ασκήσεις

11η: Καλές πρακτικές για τις παρουσιάσεις με Powerpoint – ασκήσεις

12η: Ασκήσεις στο εργαστήριο

13η: Ανασκόπηση της ύλης, ασκήσεις στο εργαστήριο

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Peter Wewerka, Οδηγός του Ελληνικού Microsoft Office 2019, εκδ. Μ.Γκιούρδας, Αθήνα 2019
Αθήνα
Joan Lambert, Curtis Frye, Ελληνικό Ms Office 2019 βήμα βήμα, εκδ. Κλειδάριθμος, Αθήνα 2020

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Παρουσιάσεις και ασκήσεις στον υπολογιστή στο Εργαστήριο Πληροφορικής

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Διδασκαλία: Διαλέξεις με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα, υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας open eclass
Εργαστηριακή εκπαίδευση: Ασκήσεις στον υπολογιστή, πρόσβαση σε διαδικτυακά διαθέσιμες ψηφιακές πλατφόρμες ελεύθερης πρόσβασης στο πλαίσιο του εργαστηρίου
Επικοινωνία με τους φοιτητές: πρόσωπο με πρόσωπο σε ώρες γραφείου, email, πλατφόρμα eclass

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Γραπτές εξετάσεις στο Εργαστήριο Πληροφορικής πάνω στο MS Word, και δημιουργία παρουσίασης στο MS Powerpoint, με θέμα που ορίζεται από τη διδάσκουσα. Προϋπoθέσεις για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αποτελούν η επιτυχής γραπτή εξέταση στο MS Word (>=5), και η παράδοση της εργασίας στο MS Powerpoint.


Επιστροφή
<< <
Δεκέμβριος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας