Αντικείμενο του μαθήματος είναι η χαρογράφηση του πεδίου της Ψηφιακής Ιστορίας (Digital History) και της ιστορικής εξέλιξής του διεθνώς και στην Ελλάδα. Συγχρόνως, η κατανόηση της μεθοδολογίας ερευνητικής εργασίας στο ψηφιακό περιβάλλον. Από την εποχή της πρώτης επαφής των υπολογιστικών τεχνολογιών και μεθόδων με την ιστορική έρευνα κατά τα μέσα του 20ου αιώνα έως το σημερινό πολυτροπικό και πολυμεσικό, ψηφιακό περιβάλλον, το μάθημα θα εστιάσει σε ιστορικά ορόσημα, μεθοδολογίες, πρωτοβουλίες και διανοητικά περιβάλλοντα που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του πεδίου αυτού. Παράλληλα, θα παρουσιάσει ψηφιακά ερευνητικά προγράμματα και πλατφόρμες ως παραδείγματα ενός νέου τρόπου παρουσίασης και διάχυσης της ιστορικής έρευνας
Οι φοιτητές/τριες που θα ολοκληρώσουν επιτυχώς το μάθημα θα αποκτήσουν:
Εβδομάδα διδασκαλίας |
Περιγραφή ύλης / θεματικής |
|
Ενότητα 1: Έννοιες, βιβλιογραφία, θεωρητικό πλαίσιο |
1 |
Τι είναι η Ψηφιακή Ιστορία; Χαρτογραφώντας και εννοιολογώντας το πεδίο |
2 |
Ψηφιακή Ιστορία: βασικά κείμενα κι επισκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας του πεδίου |
3 |
Σταθμοί και ορόσημα στην ιστορική εξέλιξη της Ψηφιακής Ιστορίας: μια επιστημολογική και πολιτισμική προσέγγιση |
4 |
Εκτός των «ακαδημαϊκών τειχών»: Τα ιστορικά Αρχεία και οι πολιτιστικοί οργανισμοί (GLAMS) ως συνδιαμορφωτές του πεδίου της Ψηφιακής Ιστορίας |
|
Ενότητα 2: Για μια ιστορία της Ψηφιακής Ιστορίας στην Ελλάδα |
5 |
Η διάχυση της Ιστορίας στην δημόσια σφαίρα: άνοιγμα ιστορικών πηγών, νέα εποπτικά μέσα και οπτικοποίηση της ιστορικής γνώσης στον ελληνικό 19ο αιώνα |
6 |
Σημεία διεπιστημονικών συναντήσεων στον 20 αιώνα: Τα «τεχνικά μέσα» του Κ.Θ. Δημαρά και η χρήση τους στην ιστορική έρευνα |
7 |
Επιστημολογικά δάνεια και νέες ερευνητικές μεθοδολογίες: Οι μελέτες οικονομικής Ιστορίας ως αποφασιστικό βήμα για το πεδίο της Ψηφιακής Ιστορίας |
8 |
Η εποχή των «big data»: Ψηφιοποίηση και ανοιχτή πρόσβαση στις ιστορικές πηγές στο διαδίκτυο |
|
Ενότητα 3: Μεθοδολογία ιστορικής έρευνας και αφήγησης στο ψηφιακό περιβάλλον |
9 |
Πέραν της μονογραφίας: Η κεντρική έννοια του project στην Ψηφιακή Ιστορία, οι νέες μεθοδολογίες και τα πολλαπλά επίπεδα (συν)εργασίας |
10 |
Το ψηφιακό εργαστήριο του / της Ιστορικού: Βάσεις δεδομένων και λογισμικά για την ιστορική έρευνα Ι |
11 |
Το ψηφιακό εργαστήριο του / της Ιστορικού: Βάσεις δεδομένων και λογισμικά για την ιστορική έρευνα ΙΙ |
|
Ενότητα 4: Σύγχρονες προκλήσεις και αναστοχασμός |
12 |
Ψηφιακές κοινότητες Μνήμης και Ιστορίας |
13 |
Το επάγγελμα του / της Ιστορικού στο σήμερα: προκλήσεις και όρια της ψηφιακότητας |
Ρεπούση, Μ., Μακαρατζής, Γ., & Μαυρομμάτη, Μ. (2023). Ψηφιακότητα και ιστορική εκπαίδευση. Η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στην ιστορική εκπαίδευση [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-335
Μπιλάλης, Μ. (2015). Το παρελθόν στο δίκτυο: Εικόνα, τεχνολογία, και ιστορική κουλτούρα στη σύγχρονη Ελλάδα (1994-2005), Αθήνα: Historein. https://epublishing.ekt.gr/sites/ektpublishing/files/ebooks/5-16-112-1-10-20161208.pdf
Zaagsma, Gerben. (2013). On Digital History. BMGN - Low Countries Historical Review, 128(4), 3-29. https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.9344
Διάλεξη του διδάσκοντα με χρήση ppt και παράλληλη συζήτηση με τους φοιτητές/τριες
Ερωτήσεις - ανατροφοδότηση και σύνοψη
Προετοιμασία κειμένων και ψηφιακών παραδειγμάτων και συζήτηση στην τάξη (κατά περίπτωση)
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα πραγματοποιηθεί κυρίως με γραπτή τελική εξέταση επί συγκεκριμένης ύλης από τη σχετική Βιβλιογραφία που θα περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύνθεσης και ανάπτυξης θέματος
Στην διάρκεια των μαθημάτων θα ανατίθενται στους/στις φοιτητές/τριες σύντομες παρουσιάσεις εργασιών (πρόοδοι) που θα αξιολογούνται στον τελικό βαθμό
<< | < | Μάρτιος 2025 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
2 |
|||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |