Το μάθημα εστιάζει στην ιστορική ανάδυση, τη φύση και τις επιπτώσεις του διαδικτύου. Η διείσδυση του εν λόγω τεχνουργήματος σε κάθε όψη της σημερινής ατομικής και κοινωνικής ζωής καθιστά μία τέτοιου είδους εξέταση σημαντική. Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου θα εξερευνηθούν η αλληλουχία των ιστορικών συμβάντων που οδήγησαν στη διαμόρφωση του κυβερνοχώρου, οι ποικιλόμορφες διαστάσεις του ψηφιακού κόσμου, καθώς και οι κοινωνικές, πολιτικές, ηθικές και οντολογικές του συνιστώσες. Απώτερος στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση αφενός της ιστορικής ανάδυσης του κυβερνοχώρου και αφετέρου της αναδιαμόρφωσης των πολιτικών, ηθικών, φιλοσοφικών, οικονομικών και κοινωνικών θεμελίων των σύγχρονων κοινωνιών που αυτό έχει επιφέρει.
Το μάθημα στοχεύει:
1η - Εισαγωγή και Ιστορία του κυβερνοχώρου
2η - 4η Επιστημονική Επανάσταση και ανάδυση της «Πληροφοριακής Σφαίρας»
3η - Κυβερνοχώρος και οντολογικές ανακατατάξεις
4η - Ανάδυση της Κυβερνοκουλτούρας
5η - Πολιτική του διαδικτύου Ι
6η - Πολιτική του διαδικτύου ΙI
7η - Σώμα και Ψηφιακότητα
8η - Πολιτική Οικονομία του Κυβερνοχώρου Ι
9η - Πολιτική Οικονομία του Κυβερνοχώρου ΙI
10η - Εισαγωγή στο Blockchain με έμφαση στις πολιτικές του προεκτάσεις
11η - Ιστορική εμφάνιση, ανάπτυξη και φιλοσοφικές απολήξεις των ψηφιακών παιχνιδιών
12η - Δυστοπικές δυνητικότητες και ιστορικές συνθήκες
13η - Ανακεφαλαίωση και προγραμματισμός εξετάσεων
Abbate Jannet, Inventing the Internet, Κέιμπριτζ και Λονδίνο: MIT Press 1999.
Floridi Luciano, The 4th Revolution.How the Infosphere is Reshaping Human Reality, Οξφόρδη: Oxford University Press 2014.
Mansell Robin, Το Διαδίκτυο στη Φαντασία. Επικοινωνία, Καινοτομία και Διακυβέρνηση, μτφρ. Ε. Ψυλλάκου, Θεσσαλονίκη: Ροπή 2018.
Zuboff Shoshana, The Age of Surveillance Capitalism. The fight for a Human Future at the New Frontier of Power, Λονδίνο: Profile Books 2019.
Ροϊνιώτη Ελίνα, Πανδιά Ελεάνα, Σκαρπέλος Γιάννης (επίμ.), Ψηφιακά Παιχνίδια. Φιλοσοφικές, Κοινωνικές και Πολιτισμικές Αναζητήσεις, Αθήνα: Oasis 2019.
Helfrich Silke & Bollier David, Ελεύθερα, δίκαια και ζωντανά. Η ανατρεπτική δύναμη των Κοινών, μτφρ. Ν, Κανάβαρης, Α. Κοσυφολόγου, Γ. Περπερίδης, Δ. Τσώλη, Λ. Φιλοπούλου και Μ. Πήτα, Αθήνα: Νεφέλη 2022.
Χουιζίνγκα Γιόχαν, Ο άνθρωπος και το Παιχνίδι (Homo Ludens), μτφρ. Γ. Λυκιαρδόπουλος, Στ. Ροζάνης, Αθήνα: Γνώση 2010.
Feenberg Andrew, Μεταξύ λόγου και εμπειρίας. Κείμενα για την τεχνολογία και τη νεωτερικότητα, μτφρ. Γ. Περπερίδης, Θεσσαλονίκη: Ροπή 2022.
Bauwens Michael, Kostakis Vasilis & Pazaitis Alex, Peer to Peer. The Commons Manifesto, Λονδίνο: University of Westminster Press 2019.
Rifkin Jeremy, Η Νέα Εποχή της Πρόσβασης. Η νέα κουλτούρα του υπερκαπιταλισμού, όπου όλη η ζωή είναι μια επί πληρωμή εμπειρία, Αθήνα: Λιβάνη 2001.
Μαγγίνη Γκόλφω, Για μια Ερμηνευτική του Τεχνικού Κόσμου. Από τον Χαϊντγκερ στη Σύγχρονη Τεχνοεπιστήμη, Αθήνα: Πατάκη 2010.
Feenberg Andrew, Questioning Technology, Λονδινο και Νέα Υόρκη: Routledge 1999.
Bridle James, The New Dark Age. Technology and the End of Future, Λονδίνο: Verso 2018.
Coeckelbergh Mark, Moved by Machines. Performance Metaphors and Philosophy of Technology, Νέα Υόρκη και Λονδίνο: Routledge 2019.
Feenberg Andrew, Alternative Modernity. The Technical Turn in Philosophy and Social Theory, Μπέρκλεϋ: University of California Press 1995.
Greenfield Adam, Radical Technologies: The Design of Everyday Life, Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Verso 2018.
Kirkpatrick Graeme, Computer Games and the Social Imaginary, Κέιμπριτζ: Polity 2013.
-
Χρήση διαφανειών PowerPoint κατά τη διδασκαλία.
Παρακολούθηση βίντεο.
Διαδικτυακές ομιλίες από συνεργάτες και συνεργάτιδες στο πλαίσιο των μαθημάτων.
- Τυπική εξέταση
- Προαιρετικές εβδομαδιαίες εργασίες και παρουσιάσεις
<< | < | Νοέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
2 |
3 |
||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |