Εβδομάδα διδασκαλίας
|
Περιγραφή ύλης / θεματικής
|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ Α. ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΨΑΕ
|
1
|
Εισαγωγικό μάθημα: Τι είναι οι Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες(ΨΑΕ); Έννοιες, ορισμοί και σημασιολογικές διασαφήσεις. Επισκόπηση της ελληνικής και ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας.
|
2
|
Ιστορία των ΨΑΕ 1: Οι πρώιμες υπολογιστικές μηχανές ως σημείο τομής της τεχνολογίας με την ανθρώπινη σκέψη και τις ανθρωπιστικές Επιστήμες (19ος αι – Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος)
|
3
|
Ιστορία των ΨΑΕ 2: Από τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορικής στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες (Humanities Computing) στη συγκρότηση του νέου επιστημονικού κλάδου των ΨΑΕ (Digital Humanities): Ορόσημα στον 20ο αιώνα και έως τις μέρες μας
|
4
|
Η Απαρχή των ΨΑΕ στην Ελλάδα: πρώιμα βήματα και σύγχρονη πραγματικότητα ψηφιακών κι ερευνητικών υποδομών
|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ Β. ΑΡΧΕΙΑΚΕΣ ΚΙ ΕΝΤΥΠΕΣ ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
|
5
|
Αναλογικά (χαρτώα) αρχεία και πηγές: έννοιες, παραδείγματα και μεθοδολογίες οργάνωσης. *Στο πλαίσιο του μαθήματος και σε συνεννόηση με τον φορέα προκρίνεται η επίσκεψη και ξενάγηση των φοιτητών στα ΓΑΚ ή σε άλλο αρχειακό φορεά της Κέρκυρας και η εξοικείωση με τα αναλογικά και ψηφιακά αρχεία
|
6
|
Από την φυσική στην ψηφιακή βιβλιοθήκη. Μεθοδολογίες, οργάνωση και επισκόπηση ελληνικών και ξένων παραδειγμάτων. *Στο πλαίσιο του μαθήματος και σε συνεννόηση με τον φορέα προκρίνεται η επίσκεψη και ξενάγηση των φοιτητών στην Βιβλιοθήκη και τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Ιόνιου Πανεπιστημίου
|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ Γ: ΨΗΦΙΑΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ – ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ
|
7
|
Ψηφιακή Ιστορία 1: Τα ψηφιακά εργαλεία συγκέντρωσης και παρουσίασης ιστορικών πηγών και πολιτιστικού περιεχομένου. Αναφορά και παρουσίαση παραδειγμάτων (Βιβλιοθήκη Βουλής, ΓΑΚ, ΕΛΙΑ, ΑΣΚΙ, ΠΙΟΠ, Μουσείο Μπενάκη, Εθνική Πινακοθήκη κ.λ.π.)
|
8
|
Ψηφιακή Ιστορία 2: Τα θεματικά έργα ψηφιακής δημόσιας Ιστορίας: ψηφιακά περιβάλλοντα και οπτικοποίηση των δεδομένων (αναφορά και παρουσίαση ελληνικών και ξένων παραδειγμάτων)
|
9
|
Ιστορία και διαδίκτυο: Η διάχυση της ιστορικής γνώσης και της «ιστορικής γνώσης», στην ψηφιακή δημόσια σφαίρα
|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ Δ. ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ- ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ-ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
|
10
|
Ψηφιακές Βάσεις Φιλολογίας, Λογοτεχνίας και Γλωσσολογίας (ενδ. Perseus, TLG, Ανέμη, Ηλεκτρονική λεξικογραφία)
|
11
|
Ψηφιακές αφηγήσεις, εκπαιδευτικές και διαδραστικές εφαρμογές, video και serious games και η χρήση τους στην εκπαιδευτική πράξη
|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ Ε. ΨΑΕ: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ
|
12
|
Τα Ψηφιακά αποθετήρια / έργα ως συσσωρευτές πληροφορίας και σημεία συνάντησης και δικτύωσης κοινοτήτων
|
13
|
Οι ΨΑΕ: μια κριτική και αναστοχαστική προσέγγιση: στόχοι, προκλήσεις και όρια
|