Διδακτική πρόταση με βάση το ντοκιμαντέρ ZWISCHEN HEIMAT UND FREMDE
Η συγκεκριμένη διδακτική πρόταση βασίζεται στο ντοκιμαντέρ Zwischen Heimat und Fremde (Ανάμεσα σε πατρίδα και ξενιτειά), το οποίο ασχολείται με το ζήτημα της αποστολής Ελληνοπαίδων στη Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας (ΛΔΓ), κατά την τελευταία φάση του Ελληνικού Εμφυλίου Πολέμου. Κομβικά σημεία στη δημιουργία της πρότασης ήταν η συμπερίληψη των προφορικών μαρτυριών ως διδακτικού υλικού στο μάθημα της Ιστορίας στο σχολείο, η ανάδειξη του ιστορικού ντοκιμαντέρ ως εργαλείου μελέτης του παρελθόντος και η κριτική αξιοποίηση και των δυο, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η διδακτική πρόταση μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας Γενικής Παιδείας της Γ ́ τάξης στο Γενικό Λύκειο, εφόσον ως προς το περιεχόμενο εμπίπτει στην ενότητα 6 του κεφαλαίου Ε’ («Ο ανταγωνισμός στο στρατόπεδο των νικητών») και στην ενότητα 3 του κεφαλαίου ΣΤ’ («Η εξέλιξη και το τέλος του Ψυχρού Πολέμου»). Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, η διδακτική πρόταση μπορεί να απευθυνθεί και σε μικρότερα παιδιά, εφόσον προηγουμένως τροποποιηθεί κατάλληλα.
Διδακτική πρόταση με βάση προφορικές μαρτυρίες Ελλήνων προσφύγων του Εμφυλίου Πολέμου
Η διδακτική πρόταση καταπιάνεται με το ζήτημα της αποστολής Ελληνοπαίδων στη Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας, κατά την τελευταία φάση του Ελληνικού Εμφυλίου Πολέμου. Στο επίκεντρο του πρωτογενούς ερευνητικού υλικού της πρότασης βρίσκονται προφορικές μαρτυρίες που έχουν συλλεχθεί πρόσφατα γύρω από το ζήτημα. Εκτός από την αξιοποίηση των συγκεκριμένων μαρτυριών, κομβική για τους συγγραφείς ήταν και η ανάδειξη της Προφορικής Ιστορίας ως εργαλείου μελέτης του παρελθόντος, αλλά και η κριτική αξιοποίησή της στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η διδακτική πρόταση μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας Γενικής Παιδείας της Γ΄ τάξης στο Γενικό Λύκειο, εφόσον -ως προς το περιεχόμενο- εμπίπτει στην ενότητα 6 του κεφαλαίου Ε’ («Ο ανταγωνισμός στο στρατόπεδο των νικητών») και στην ενότητα 3 του κεφαλαίου ΣΤ’ («Η εξέλιξη και το τέλος του Ψυχρού Πολέμου»). Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, η διδακτική πρόταση μπορεί να απευθυνθεί και σε μικρότερα παιδιά, εφόσον προηγουμένως τροποποιηθεί κατάλληλα.