Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών

Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ


Διδάσκων/ουσα: Μπαρούτσος Φώτιος
Κωδικός Μαθήματος: ΙΜΕ205
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Η΄
ECTS: 5
Σύντομη Περιγραφή:

Η Αναγέννηση δεν είναι μια ιστορική περίοδος, αλλά ένα κίνημα που αναπτύχθηκε με άξονα την επιστροφή στις αξίες της κλασικής αρχαιότητας, ρωμαϊκής και ελληνικής. Για να καταλάβουμε τις διαστάσεις και την εμβέλεια του κινήματος είναι απαραίτητο να καταλάβουμε τις κοινωνικές συνθήκες στις οποίες εμφανίστηκε. Δεν αρκεί να προσεγγίσουμε τις ιδέες ή να εστιάσουμε μόνο στην τέχνη. Η Αναγέννηση, για παράδειγμα, έφερε αύξηση στην κατανάλωση ειδών πολυτελείας και δημιούργησε πρότυπα κοινωνικής συμπεριφοράς. Όλα αυτά άρχισαν να γίνονται αντιληπτά από διανοούμενους του 18ου και του 19ου αιώνα, οι οποίοι διαμόρφωσαν σε μεγάλο βαθμό τις σημερινές αντιλήψεις για το περιεχόμενο της Αναγέννησης.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι φοιτητές/τριες:

  • Θα γνωρίζουν τις ιστορικές συνθήκες στις οποίες εκκολάφθηκε και εξελίχθηκε το κίνημα της Αναγέννησης,
  • Θα είναι σε θέση να κατανοήσουν την αδιάρρηκτη σχέση ιδεών, νοοτροπιών και υλικού πολιτισμού,
  • Θα έχουν εξοικειωθεί με τις θεωρίες που συνέβαλαν στη διαμόρφωση της ιδέας της Αναγέννησης από τον 16ο έως τον 20ο αιώνα.
Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα    Αναγέννηση. Ιταλική ή ευρωπαϊκή;

2η εβδομάδα    Το περιεχόμενο της Αναγέννησης.

3η εβδομάδα    Οι άνθρωποι της Αναγέννησης.

4η εβδομάδα    Η οικονομία της Αναγέννησης.

5η εβδομάδα    Η έννοια, το περιεχόμενο και η χρήση της τέχνης.

6η εβδομάδα    Ανάλυση: Ρεπουμπλικανική και αυτοκρατορική Αναγέννηση.

7η εβδομάδα    Θεωρίες για την Αναγέννηση 1.

8η εβδομάδα    Θεωρίες για την Αναγέννηση 2.

9η εβδομάδα    Παρουσίαση: Τζ. Μπούρκχαρτ, Ο πολιτισμός της Αναγέννησης.

10η εβδομάδα  Παρουσίαση: J. Huizinga, Το φθινόπωρο του Μεσαίωνα.

11η εβδομάδα  Παρουσίαση: P. Burke, The Renaissance.

12η εβδομάδα  Παρουσίαση: H. Baron, Burckhardt’s ‘Civilization of the Renaissance’.

13η εβδομάδα  Ανακεφαλαίωση – συμπεράσματα.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • Τζ. Μπούρκχαρτ, Ο πολιτισμός της Αναγέννησης, Αθήνα: Νεφέλη, 1999.
  • J. Huizinga, The Waning of the Middle Ages, Λονδίνο: Penguin Books, 1990.
  • H. Baron, “Burckhardt’s ‘Civilization of the Renaissance’ a Century after its Publication”, Renaissance News 13 (1960), 207-222.
  • R.A. Goldthwaite, Wealth and Demand for Art in Italy, 1300-1600, Βαλτιμόρη: The John Hopkins University Press, 1993.
  • W. Caferro, Contesting the Renaissance, Μέιντεν: Wiley-Blackwell, 2011.
  • P. Burke, The Renaissance, Νέα Υόρκη: St. Martin's Press, 1997.
  • P. Burke, The Italian Renaissance. Culture and Society in Italy, Πρίνστον: Princeton University Press, 1994.
  • Φ. Μπαρούτσος, Αναγέννηση. Η ιστορία μιας έννοιας, Αθήνα: Εστία, 2019.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Διάλεξη, παρουσιάσεις φοιτητών και σχολιασμός.

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Ασύγχρονη πλατφόρμα διδασκαλίας,

Επικοινωνία μέσω τηλεδιάσκεψης,

Χρήση padlets και blogs για τις εργασίες-παρουσιάσεις των φοιτητών

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Η αξιολόγηση θα βασιστεί σε:

- μία (1) ατομική παρουσίαση (κατά 50%) με τίτλο και αντικείμενο: Οι επιβιώσεις της ιδέας της Αναγέννησης σήμερα.

- ένα (1) δοκίμιο (κατά 50%) σε συγκεκριμένο θέμα με βάση βιβλιογραφία που θα παρέχει ο διδάσκων.


Επιστροφή
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας