Περιγράμματα Μαθημάτων ΠΠΣ Ιστορίας και Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών (από 2025-26)

Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΠΗΓΕΣ


Διδάσκων/ουσα: Τσάκας Χρήστος
Κωδικός Μαθήματος: ΙΟΙΨ215
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Γ΄
ECTS: 5
Προγράμματα Σπουδών: ΠΠΣ Ιστορίας έως και 2024-25, ΠΠΣ Ιστορίας και Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών από 2025
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα εστιάζει στη μελέτη της οικονομικής ιστορίας μέσα από ψηφιακές πηγές και επιδιώκει την εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με διαδικτυακά αρχεία ως κύρια εργαλεία έρευνας. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα εξασκηθούν στη χρήση σχετικών ψηφιακών εργαλείων μέσα από θεματικές ενότητες με κριτήριο το εύρος των φαινομένων και τη διαθεσιμότητα των πηγών. Ενδεικτικές μελέτες περίπτωσης αποτελούν: ο ρόλος των παγκόσμιων χρηματοπιστωτικών θεσμών όπως το ΔΝΤ και η Παγκόσμια Τράπεζα στην παγκόσμια οικονομική διακυβέρνηση την εποχή της δεύτερης παγκοσμιοποίησης, καθώς και η άνοδος βιομηχανικών δυνάμεων που τέθηκαν στην πρωτοπορία της τρίτης βιομηχανικής επανάστασης, όπως οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Γερμανία. Βασικά θέματα περιλαμβάνουν την αποαποικιοποίηση, την εξέλιξη των εμπορικών προτύπων, τις συνέπειες των κρίσεων πετρελαίου και την άνοδο των νεοφιλελεύθερων οικονομικών πολιτικών. Το μάθημα χρησιμοποιεί ψηφιακά αρχεία ανοιχτής πρόσβασης όπως το Archives Portal Europe, το Wirtschaftsarchivportal και το Observatory of Economic Complexity (OEC) για την εξέταση πρωτογενών πηγών και δεδομένων.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
  • Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση των οικονομικών στρατηγικών διάφορων διεθνών οργανισμών και μεμονωμένων χωρών, ενώ θα συζητηθούν και οι μεθοδολογικές προκλήσεις της χρήσης ψηφιακών αρχείων για ιστορική έρευνα.

 

Περιεχόμενο (Syllabus):

 

  • Εισαγωγή: Γιατί (να) μελετάμε την οικονομική ιστορία μέσα από ψηφιακές πηγές;
  • Διεθνείς Οργανισμοί και παγκόσμια οικονομική διακυβέρνηση
  • Η δεύτερη παγκοσμιοποίηση.
  • Αποαποικιοποίηση και οικονομικές στρατηγικές
  • Εμπόριο, παγκοσμιοποίηση και προστατευτισμός
  • Κρίσεις πετρελαίου και στασιμοπληθωρισμός
  • Παγκόσμια ανισότητα και η κρίση χρέους
  • Μεθοδολογικές προκλήσεις ψηφιακής ιστορικής έρευνας
  • Συμπεράσματα: Τι μαθαίνουμε από την οικονομική ιστορία για τον σημερινό (ψηφιακό) κόσμο;

 

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

[Προαιρετικά αναγνώσματα για την κατανόηση του πλαισίου]

  • Shawn Graham, Ian Milligan, and Scott Weingart, "Writing The Historian’s Macroscope in Public"
  • Jack Dougherty and Kristen Nawrotzki, Writing History in the Digital Age (Michigan Uni Press)
      •  
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ

  • Online εργαστήρια και συζητήσεις περιπτώσεων
Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:
  • Χρήση ηλεκτρονικών συσκευών για την πρόσβαση σε ψηφιακές βάσεις δεδομένων.
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

 

Δυνατότητες τρόπου εξέτασης (επιλογή ενός εκ των κάτωθι):

  1. Απαλλακτική ατομική εργασία και παρουσίαση στο ακροατήριο (γλώσσα εργασίας: ελληνικά ή αγγλικά).
  2. Απαλλακτική ομαδική εργασία και παρουσίαση στο ακροατήριο (γλώσσα εργασίας: ελληνικά ή αγγλικά).

Επιστροφή

Σημείωση: Τα μαθήματα γλώσσας αναγράφονται ως υποχρεωτικά καθότι οι φοιτητές υποχρεούνται να επιλέξουν τέσσερα μαθήματα ξένης γλώσσας, με ελεύθερη επιλογή μεταξύ των προσφερόμενων μαθημάτων (βλ. Οδηγός Σπουδών).
Ενημέρωση: 17-09-2025
<< <
Οκτώβριος 2025
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Σήμερα, Παρασκευή 31-10-2025
Δεν βρέθηκαν εγγραφές για αυτήν την ημέρα
Προσεχώς
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας