Αισθητές αλλαγές σε πολλαπλούς τομείς της ανθρώπινης ζωής και κοινωνίας έχουν επέλθει από την έλευση της Τεχνητής Νοημοσύνης κατά τις τελευταίες δεκαετίες (και πιο έντονα κατά τα τελευταία χρόνια). Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί αναμφισβήτητα την πιο διαδεδομένη και ευρέως αξιοποιούμενη ψηφιακή τεχνολογία της πρόσφατης περιόδου. Πιο συγκεκριμένα, οι αλλαγές αφορούν τις συνθήκες της γνώσης, της εργασίας, της εκπαίδευσης, του στοχασμού, του περιβάλλοντος ή και της καλλιτεχνικής παραγωγής. Είναι επίσης γνωστή η συζήτηση σχετικά με την δυστοπική ενδεχόμενης αντικατάσταση του ανθρώπου από την Τεχνητή Νοημοσύνη σε αυτούς αλλά και άλλους τομείς.
Υπό αυτό το πρίσμα, αναδεικνύεται η ανάγκη επιστροφής και επανεξέτασης θεμελιωδών κατηγοριών της ανθρώπινης ύπαρξης, όπως αυτές ορίστηκαν και αναλύθηκαν από τον φιλοσοφικό στοχασμό των προηγούμενων αιώνων. Ο απώτερος στόχος μιας τέτοιας επανεξέτασης είναι να εξεταστεί η δυνατότητα ή η αδυνατότητα αντικατάστασής των ανθρώπων από ρομποτικά συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης στο μέλλον. Τι σημαίνει καλλιτέχνης και τι έργο τέχνης; Ποιες είναι οι συνθήκες συγκρότησης της εργασίας και τι είναι ο εργάτης; Συνιστά η εκπαίδευση απλώς μία μεταφορά πληροφοριών; Πώς ορίζονται η πολιτική και η ηθική, ποιοι είναι οι δρώντες σε αυτά τα πεδία, και κατά πόσο μπορούν να αντικατασταθούν από αυτοματοποιημένα συστήματα; Ερωτήματα όπως τα παραπάνω θα τεθούν στα μαθήματα και θα διερευνηθούν μέσα από φιλοσοφικά κείμενα και επιχειρήματα.
Σκοπός του μαθήματος είναι να επανεξεταστούν τα θεμέλια των εννοιών, ιδεών και συνθηκών που ανέπτυξε ο φιλοσοφικός στοχασμός γύρω από τις πτυχές της ανθρώπινης ζωής και να εκτιμηθεί κατά πόσο αυτές δύναται να αντικατασταθούν από αυτοματοποιημένα συστήματα ή κατά πόσο αυτό το δυστοπικό όραμα για το μέλλον στηρίζεται σε αθεμελίωτες βάσεις· ζητήματα και προβληματικές που είναι σημαντικό να γνωρίζει κάθε φοιτητής και φοιτήτρια των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών σήμερα.
-
Το μάθημα θα ακολουθήσει την επιχειρηματολογία και τις αναλύσεις των κεφαλαίων του συγγράμματος που θα δοθεί μέσω του Ευδόξου.
Καθώς το μάθημα είναι σεμιναριακό, όλες οι φοιτήτριες και όλοι οι φοιτητές θα παρουσιάσουν μία μορφή εργασίας.
Η μορφή αυτή θα είναι η αναλυτική παρουσίαση κεφαλαίου του βιβλίου σε κάθε επόμενη συνάντηση, αρχής γενομένης από το 3ο μάθημα. Ένας φοιτητής ή μία φοιτήτρια κάθε φορά θα αναλαμβάνει να παρουσιάσει ενδελεχώς το κεφάλαιο που θα μας απασχολήσει κατά την επόμενη συνάντηση και αφού το παρουσιάσει (σε παρουσιάσεις σχεδόν 20 λεπτών) θα συμμετάσχει ενεργά στην περαιτέρω ανάπτυξη της διάλεξης από κοινού με τον διδάσκοντα.
Μάθημα 1: Εισαγωγή
Μάθημα 2: Άνθρωπος και Τεχνητή Νοημοσύνη
Μάθημα 3: Η Τεχνητή Νοημοσύνη στο Μικροσκόπιο -έννοιες και ορισμοί
Μάθημα 4: Εγκέφαλος - νους - Τεχνητή Νοημοσύνη
Μάθημα 5: Τεχνητή Νοημοσύνη και Γλώσσα
Μάθημα 6: Κοινωνία και Τεχνητή Νοημοσύνη
Μάθημα 7: Απομάγευση της Τεχνητής Νοημοσύνης
Μάθημα 8: Η Νέα Φύση της Τεχνητή Νοημοσύνης
Μάθημα 9: Τεχνητή Νοημοσύνη και Περιβάλλον
Μάθημα 10: Τεχνητή νοημοσυνη και σύγχρονα Φαντασιακά
Μάθημα 11: Τεχνητή Νοημοσύνη και Μέλλον
Μάθημα 12: Τεχνητή Νοημοσύνη και Βαρβαρότητα
Μάθημα 13: Μεταξύ Ανθρώπου και Μηχανής
-
-
-
Η αξιολόγηση των φοιτητριών και των φοιτητών θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο που παρουσιάστηκε παραπάνω.
(Εβδομαδιαίες παρουσιάσεις και συμμετοχή στην κριτική ανάπτυξη στο μάθημα, κατόπιν ενδελεχούς επεξεργασίας κεφαλαίου του συγγράμματος).