Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με την έννοια της ιστορικής φαντασίας. Κεντρικός άξονας των παραδόσεων θα είναι η μελέτη των αντιλήψεων γύρω από τον ιστορικό χρόνο κατά τη νεότερη εποχή και οι λόγοι για τους οποίους ιστορικοί και διανοητές κατέφυγαν στον ουτοπικό στοχασμό για να περιγράψουν τις ελπίδες ή τους φόβους των κοινωνιών μπροστά στην πολιτική πραγματικότητα, τις κοινωνικές αλλαγές και την τεχνολογική πρόοδο. Τόσο στη μακροκοσμική πραγματεία του Thomas More (1516) και τη Νέα Ατλαντίδα του Francis Bacon (1627) όσο και στις δυστοπίες του Τζώρτζ Όργουελ και του Άλντους Χάξλεϋ, κεντρικό θέμα υπήρξε το όνειρο της ανθρωπότητας για ευτυχία. Ποιες όμως υπήρξαν οι διανοητικές προϋποθέσεις αυτής της προσδοκίας;
Εκκινώντας από τον 15ο αιώνα και διατρέχοντας κάποιες από τις σημαντικότερες στιγμές του στοχασμού επάνω στην ιστορία, η διδασκαλία θα αφιερωθεί κατά κύριο λόγο στο σχολιασμό της προσπάθειας των ανθρώπων να συλλάβουν και να αναπαραστήσουν το άμεσο ή απώτερο μέλλον. Σε αυτό το πλαίσιο, η έννοια της Αποκάλυψης θα εξεταστεί ως συνώνυμο της ολοκληρωτικής καταστροφής και του φόβου μπροστά στην ενδεχόμενη διακοπή του ιστορικού χρόνου. Από τα εσχατολογικά κίνητρα του Νέου Πρότυπου Στρατού του Όλιβερ Κρόμγουελ μέχρι τη σειρά ντοκυμαντέρΑποκάλυψη σχετικά με τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και την πραγμάτευση των γεγονότων της 11ης Σεπτεμβρίου από τη λογοτεχνία, το μάθημα θα εστιάσει στη μελέτη της Αποκάλυψης και της Ουτοπίας ως ιστορικών αναλυτικών κατηγοριών.
Με την ολοκλήρωση του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να κατανοήσουν το ιστορικό περιεχόμενο των όρων «Ουτοπία» και «Αποκάλυψη». Ιδιαίτερη σημασία θα δοθεί στο ζήτημα των επάλληλων χρονικοτήτων επί των οποίων αυτές συγκροτούνται όπως και στη σύνδεση του εσχατολογικού στοχασμού με συγκεκριμένους πολιτισμικούς δείκτες ιστορικότητας. Η περιγραφή και περιοδολόγηση των διαδοχικών μετασχηματισμών της ουτοπικής σκέψης θα επιτρέψει στους φοιτητές/τριες να αντιληφθούν το περιεχόμενο του όρου «ιστορική φαντασία» και να εμβαθύνουν σε ειδικότερα ζητήματα όπως τα ευρωπαϊκά ταξίδια των ανακαλύψεων, οι οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές που επέφερε η βιομηχανοποίηση του 18ου αιώνα και, μεταξύ άλλων, η γέννηση των πρώτων σοσιαλιστικών οραματισμών. Στην προοπτική το μάθημα να προσφέρει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα της συγχρονικότητας της ιστορικής πρακτικής, ιδιαίτερες αναφορές θα γίνουν στις έννοιες της δυστοπίας και του τραύματος όπως και σε σύγχρονες εκφάνσεις του ουτοπικού στην αρχιτεκτονική και την τέχνη.
1η Διάλεξη: Εισαγωγή
2η Διάλεξη: Το βιβλίο του Δανιήλ και η Αποκάλυψη του Ιωάννη. Η ιστορία ως προφητεία
3η Διάλεξη: Από την Αποκάλυψη στη νεωτερικότητα. Από τον επίγειο παράδεισο στον νέο κόσμο
4η Διάλεξη: Αρχαίες «ουτοπίες». Από τον Πλάτωνα στον Ιερό Αυγουστίνο
5η Διάλεξη: Η γέννηση της σύγχρονης ουτοπίας: Thomas More, Francis Bacon, Henri Neville
6η Διάλεξη: Προτεσταντικά οράματα: από τον πόλεμο στον παράδεισο.
7η Διάλεξη: Οράματα του Διαφωτισμού. Το Έτος 2440
8η Διάλεξη: Τεχνική και πρόοδος: οι βιομηχανικές ουτοπίες
9η Διάλεξη: Ο νέος σοσιαλιστικός κόσμος
10η Διάλεξη: Ο θαυμαστός νέος κόσμος: Ουτοπία – Ευτοπία – Δυστοπία
11η Διάλεξη: Η Αποκάλυψη ως τραύμα: πόλεμος και μετωνυμίες της καταστροφής
12η Διάλεξη: Σύγχρονες ουτοπίες: τεχνολογία, αρχιτεκτονική και τέχνη
13η Διάλεξη: Το τέλος του κόσμου (;)
(Παρατίθενται μόνο γενικά έργα και εγχειρίδια στην ελληνική γλώσσα. Συμπληρωματική ή ειδικότερη βιβλιογραφία θα παρέχεται ανά διάλεξη και κατά περίπτωση)
Μετωπικές διαλέξεις
Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές, χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας, powerpoint και έντυπου υλικού.
Γραπτή εξέταση
<< | < | Δεκέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |