Το σεμιναριακό μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την επεξεργασία της ιστορικής πληροφορίας και την ερευνητική αξιοποίησή της σε ψηφιακά εργαλεία και σύνολα μεγάλων δεδομένων, τα οποία συνδέονται με τη μελέτη της νεότερης ελληνικής ιστορίας από την εποχή του Διαφωτισμού έως τον ύστερο 19ο αιώνα. Για τον σκοπό αυτό στο πλαίσιο του σεμιναρίου:
Ανατίθεται στους φοιτητές και τις φοιτήτριες η εκπόνηση ενός ομαδικού ερευνητικού έργου (project) με τη χρήση ψηφιακών μέσων, σε κάποιο θέμα νεοελληνικής ιστορία με έμφαση στην Επανάσταση του 1821 και στη συγκρότηση του ελληνικού κράτους.
Διαμορφώνονται τα ερευνητικά ερωτήματα και επιλέγεται κατάλληλο λογισμικό για την αποθήκευση, τη διαχείριση, την οργάνωση και την ανάλυση της ιστορικής πληροφορίας (στατιστική επεξεργασία, χαρτογραφική απεικόνιση, οπτικοποίηση: δίκτυα-γράφοι κ.ά.).
Εξετάζονται οι δυνατότητες και οι περιορισμοί στην επεξεργασία των ιστορικών πληροφοριών, όπως προκύπτουν από τις μεθοδολογικές αρχές της ιστορικής έρευνας και από τα χαρακτηριστικά που εισάγει σε αυτή τη διαδικασία το ψηφιακό περιβάλλον.
Παρουσιάζεται τμηματικά από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες η πορεία της έρευνας που τους έχει ανατεθεί, επισημαίνονται και επιλύονται τα μεθοδολογικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά την εκπόνησή της και στο τέλος του σεμιναρίου αναλύονται τα ερευνητικά αποτελέσματα.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που θα ολοκληρώσουν επιτυχώς το μάθημα θα αποκτήσουν: Εξοικείωση με την έννοια της ιστορικής πληροφορίας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της στα ερευνητικά ζητήματα της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Εξοικείωση με τις επεξεργασίες που απαιτούνται για τη διαμόρφωση συνόλων μεγάλων δεδομένων. Γνώση των δυνατοτήτων και των περιορισμών που δημιουργεί στην ιστορική έρευνα η χρήση των ψηφιακών εργαλείων Εμπειρία στη χρήση ψηφιακών εργαλείων και πακέτων λογισμικού για την αποθήκευση, την επεξεργασία και την ανάλυση μεγάλων δεδομένων στο πεδίο της νεότερης ελληνικής ιστορίας Εμπειρία συμμετοχής στο σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παρουσίαση ενός ομαδικού ερευνητικού έργου.
Θα έχουν επίσης: α) Την ικανότητα να ερευνούν σε ψηφιακά και αναλογικά αποθετήρια για αρχειακές και βιβλιογραφικές πηγές για τις ανάγκες ερευνητικών project β) Την ικανότητα να αποδελτιώνουν αρχειακές και βιβλιογραφικές πηγές της νεότερης ελληνικής ιστορίας.
Αναλυτικότερα, ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού, της διδασκαλίας αλλά και της αξιολόγησης των φοιτητών/τριών σκοπεύουν στα κάτωθι μαθησιακά αποτελέσματα: Γνωσιακά: Να επιλέγουν κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία και σύγχρονο λογισμικό για την έρευνα ζητημάτων νεότερης ελληνικής ιστορίας. Κατανόηση: Να αντιλαμβάνονται τις δυνατότητες και τους περιορισμούς που δημιουργεί η χρήση των ψηφιακών εργαλείων και του λογισμικού στην ιστορική έρευνα. Εφαρμογή: Να δημιουργούν σύνολα μεγάλων δεδομένων με τη χρήση λογισμικού στο πλαίσιο αρχειακής και βιβλιογραφικής έρευνας σε θέματα νεότερης ελληνικής ιστορίας. Ανάλυση: Να συνδέουν τις ψηφιακές επεξεργασίες και τα ευρήματα της ερευνητικής διαδικασίας με την ιστοριογραφική συζήτηση στο θέμα που εξετάζουν. Σύνθεση: Να επεξεργάζονται μεγάλα δεδομένα για την νεότερη ελληνική ιστορία με ψηφιακά εργαλεία και πακέτα λογισμικού. Αξιολόγηση: Να αποτιμούν την επίδραση των ψηφιακών εργαλείων στη μεθοδολογίας της ιστορικής έρευνας. |
1η εβδομάδα: Εισαγωγή στο αντικείμενο: Ιστορική έρευνα και ψηφιακά εργαλεία
2η εβδομάδα: Παρουσίαση θέματος έρευνας: η ιστοριογραφική συζήτηση
3η εβδομάδα: Παρουσίαση θέματος έρευνας: οι πηγές (αρχεία, ψηφιακά αποθετήρια κ.λπ.)
4η εβδομάδα: Παρουσίαση θέματος έρευνας: ερωτήματα, υλικό, ψηφιακά εργαλεία
5η εβδομάδα: Ερευνητικό έργο: σχεδιασμός και ανάθεση τμημάτων του σε φοιτητές/τριες.
6η εβδομάδα: Ερευνητικό έργο: εισαγωγή και χειρισμός δεδομένων με τη χρήση λογισμικού
7η εβδομάδα: Ερευνητικό έργο: εισαγωγή και χειρισμός δεδομένων με τη χρήση λογισμικού
8η εβδομάδα: Ερευνητικό έργο: μετασχηματισμοί δεδομένων, νέες παράμετροι, ελλείπουσες «τιμές»
9η εβδομάδα: Ερευνητικό έργο: επεξεργασία δεδομένων με τη χρήση λογισμικού
10η εβδομάδα: Ερευνητικό έργο: επεξεργασία δεδομένων με τη χρήση λογισμικού
11η εβδομάδα: Σύνδεση ευρημάτων με την ιστοριογραφική συζήτηση
12η εβδομάδα: Τελική παρουσίαση ερευνητικού έργου και ανάλυση αποτελεσμάτων.
13η εβδομάδα: Τελική παρουσίαση ερευνητικού έργου και ανάλυση αποτελεσμάτων.
E.H. Carr, Τι είναι ιστορία; Σκέψεις για τη θεωρία της ιστορίας και τον ρόλο του ιστορικού, Αθήνα 2015.
Ch. Samaran (επιμ.), Η ιστορία και οι μέθοδοί της. Γενικά προβλήματα, Αθήνα 1988.
C. Dawson, Το Α και το Ω των ψηφιακών μεθόδων έρευνας, Αθήνα 2021.
D. Howitt, Στατιστική με το SPSS 16, Αθήνα 2010.
Ά. Ξηρογιαννοπούλου, Χαρτογραφική σύνθεση και αποτύπωση με QGIS, Αθήνα 2023.
Μάθημα στην αίθουσα και στο Εργαστήριο Ιστορικής Τεκμηρίωσης και Έρευνας Μεσογειακού Κόσμου.
Οι σεμιναριακές συναντήσεις υποστηρίζονται με τη χρήση λογισμικού υπολογιστικών φύλλων, διαδικτυακών εργαλείων απεικόνισης και ανάλυσης μεγάλων δεδομένων, στατιστικών και χαρτογραφικών πακέτων. Επίσης, αξιοποιείται έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό, καθώς και οι δυνατότητες της πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης του Ιονίου Πανεπιστημίου “IonioOpeneClass”.
Στη διάρκεια του εξαμήνου ανατίθεται στους φοιτητές και τις φοιτήτριες η εκπόνηση ενός ομαδικού ερευνητικού έργου. Η αξιολόγησή του συναρτάται με την ενεργητική τους συμμετοχή στις συναντήσεις του σεμιναρίου και με την ατομική τους συμβολή στο αποτέλεσμα της ομαδικής ερευνητικής εργασίας.
<< | < | Νοέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
2 |
3 |
||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |