Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών

ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ


Διδάσκων/ουσα: Περπερίδης Γιάννης
Κωδικός Μαθήματος: ΨΑΕ207
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Ζ΄
ECTS: 5
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα εστιάζει στην ιστορική ανάδυση, τη φύση, τις πολλαπλές προσεγγίσεις, καθώς και τις ηθικο-πολιτικές διαστάσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης. Το εν λόγω ψηφιακό τεχνούργημα αναδιαμορφώνει πολλές όψεις της προσωπικής και κοινωνικής ζωής, επανανοηματοδοτώντας έννοιες όπως «χρόνος», «κείμενο», «γραφή», «σκέψη» κ.α. Είναι σημαντικό να ερευνηθούν οι ιστορικές συνθήκες της ανάδυσης της Τεχνητής Νοημοσύνης, ενώ εξίσου σημαντικό είναι να μελετηθούν σε βάθος οι φιλοσοφικές, κοινωνικές, ηθικές και πολιτικές προεκτάσεις της. Ενδεικτικά ερωτήματα που θα μας απασχολήσουν σε αυτό το μάθημα είναι: Πως διαφέρει η «Τεχνητή» Νοημοσύνη από την ανθρώπινη νοημοσύνη; Έχουν τα ρομπότ δικαιώματα; Μπορεί να επιτευχθεί ελευθερία στα ρομποτ;

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Το μάθημα στοχεύει:

  • Στην εξοικείωση του/της φοιτητή/τριας με την ιστορία ανάδυσης της Τεχνητής Νοημοσύνης.
  • Στην κατανόηση των βασικών ηθικο-πολιτικών προσεγγίσεων ως προς την εφαρμογή αλλά και την περαιτέρω εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης.
  • Στην ανίχνευση των βασικών επιχειρημάτων γύρω από ζητήματα κάθε φύσης που συνδέονται με τις θεωρητικές αρχές αλλά και τις πρακτικές εφαρμογές των νέων τεχνολογιών που αξιοποιούνται από την Τεχνητή Νοημοσύνη.
  • Στη σκιαγράφηση των δυνητικών μελλοντικών συγκυριών, όπως αυτά φαίνεται να διαμορφώνονται στη θεωρία σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη.
  • Στην ανάπτυξη κριτικής ικανότητας γύρω από καθημερινά ηθικά προβλήματα που αναδύονται από την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Περιεχόμενο (Syllabus):

1η - Πρόγονοι της Τεχνητής Νοημοσύνης

2η - Εμφάνιση της Τεχνητής Νοημοσύνης κατά τον 20ο αιώνα I

3η - Εμφάνιση της Τεχνητής Νοημοσύνης κατά τον 20ο αιώνα IΙ

4η - Τι είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη;

5η - Οντολογικές παραδοχές Τεχνητής Νοημοσύνης Ι

6η - Οντολογικές παραδοχές Τεχνητής Νοημοσύνης ΙΙ

7η - Οντολογικές παραδοχές Τεχνητής Νοημοσύνης ΙΙΙ

8η - Ψυχολογικές παραδοχές Τεχνητής Νοημοσύνης

9η - Φιλοσοφική Κριτική της Τεχνητής Νοημοσύνης Ι

10η - Φιλοσοφική Κριτική της Τεχνητής Νοημοσύνης ΙΙ

11η - Ηθική και Τεχνητή Νοημοσύνη 

12η - Περιβάλλον και Τεχνητή Νοημοσύνη

13η - Ανακεφαλαίωση και προγραμματισμός εξετάσεων

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Γιώνας, Χανς, Η αρχή της ευθύνης. Αναζητώντας μια ηθική για τον τεχνολογικό πολιτισμό, μτφρ. Θ. Τάσης, Αθήνα: Αρμός, 2018.

Feenberg Andrew, Μεταξύ λόγου και εμπειρίας. Κείμενα για την τεχνολογία και τη νεωτερικότητα, μτφρ. Γ. Περπερίδης, Θεσσαλονίκη: Ροπή 2022.

Πατηνιώτης Μανώλης (επιμ.), Εισαγωγή στις ψηφιακές σπουδές, Θεσσαλονίκη: Ροπή, 2020.

Pelluchon, Corine, Ηθική της υπόληψης, μτφρ. Γ. Φαράκλας, Αθήνα: Πόλις, 2019.

Singer Peter, Πρακτική Ηθική, μτφρ. Ε. Πρωτοπαπαδάκης, Ά. Παναγιώτου. Αθήνα: Πασχαλίδης, 2022.

Χατζηδάκης Ανδρέας (επιμ.), Το μανιφέστο της φροντίδας, μτφρ. Χ. Σμυρνιώτη, Θεσσαλονίκη: Ροπή, 2022.

Brey Philip και Brandt Dainow, « Ethics by design for artificial intelligence», AI and Ethics (2023), DOI: https://doi.org/10.1007/s43681-023-00330-4.

Budinger Thomas F. Budinger Miriam D. , «Ethics in Emerging Technologies», Wiley, New Jersey, 2006

Coeckelbergh Mark, AI Ethics, Κέιμπριτζ: MIT Press, 2020

Feenberg Andrew, Questioning Technology, Λονδινο και Νέα Υόρκη: Routledge 1999.

Feenberg Andrew, Transforming Technology. A Critical Theory Revisited, Οξφόρδη: Oxford University Press 2002.

Floridi, Luciano, The Philosophy of Information, Οξφόρδη: Oxford University Press, 2011.

Glannon Walter, «Bioethics and the Brain», Oxford University Press, New York, 2007

Groen Maike, Nina Kiel, Angela Tillmann και André Weßel, Games and Ethics: Theoretical and Empirical Approaches to Ethical Questions in Digital Game Cultures, Βερολίνο: Springer, 2020.

Held Virginia, The Ethics of Care. Personal, Political, Global, Νέα Υόρκη: Oxford Academic, 2006.

Levy, Neil, Neuroethics. Challenges for the 21st century, Κέιμπριτζ: Cambridge University Press, 2007.

May Joshua, Neuroethics. Agency in the Age of Brain Science, Οξφόρδη: Oxford University Press, 2023.

Michelfelder Diane, Test-Driving the Future: Autonomous Vehicles and the Ethics of Technological Change, Ουάσιγκτον: Rowman & Littlefield, 2022.

Nyholm Sven, Humans and Robots: Ethics, Agency, and Anthropomorphism, Ουάσιγκτον: Rowman & Littlefield, 2020.

Pasquinelli Matteo, The Eye of the Master. A Social History of Artificial Intelligence, London: Verso, 2023.

Robson Gregory J., και Jonathan Y. Tsou (επιμ.), Technology Ethics: A Philosophical Introduction and Readings, Λονδίνο: Routledge, 2023.

Shukla Samiksha, Jossy P. George, Kapil Tiwari, και Joseph Varghese Kureethara, Data Ethics and Challenges, Βερολίνο: Springer, 2022.

Vasiliu-Feltes Ingrid, και Jane Thomason (επιμ.), Applied Ethics in a Digital World, Χέρσι: Information Science Reference, 2021.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

-

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Χρήση διαφανειών PowerPoint κατά τη διδασκαλία.

Παρακολούθηση βίντεο.

Διαδικτυακές ομιλίες από συνεργάτες και συνεργάτιδες στο πλαίσιο των μαθημάτων.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

- Τυπική εξέταση

- Προαιρετικές εβδομαδιαίες εργασίες και παρουσιάσεις


Επιστροφή
<< <
Δεκέμβριος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας