Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών
Η ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Διδάσκων/ουσα:
Δαμηλάκου ΜαρίαΚωδικός Μαθήματος: ΙΑΜ610
Τύπος Μαθήματος: Σεμινάριο
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: Η΄
ECTS: 5
Σελίδα E Class:
https://opencourses.ionio.gr/courses/DHI384/Προγράμματα Σπουδών: ΠΠΣ Ιστορίας έως και 2024-25, ΠΠΣ Ιστορίας και Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών από 2025
Σύντομη Περιγραφή:
Ο κινηματογράφος αποτελεί ξεχωριστό μέσο για την προσέγγιση και κατανόηση της ιστορίας και των κοινωνιών της Λατινικής Αμερικής. Το σεμινάριο εξετάζει, μέσα από την ανάλυση επιλεγμένων ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, πώς αναπαρίστανται στον λατινοαμερικανικό και παγκόσμιο κινηματογράφο το σύνθετο κοινωνικό και πολιτικό τοπίο αλλά και κομβικές στιγμές της ιστορικής διαδρομής των χωρών της Λατινικής Αμερικής. Η ανάλυση εστιάζει σε τρεις θεματικούς άξονες: α) το τραύμα που προκάλεσε στις λατινοαμερικανικές κοινωνίες η κρατική τρομοκρατία των δεκαετιών 1970 και 1980, β) την επαναστατική δυναμική της Λατινικής Αμερικής, όπως αυτή εκφράστηκε από τη Μεξικανική (1910) και την Κουβανική Επανάσταση (1959) μέχρι τις σύγχρονες μορφές λαϊκής αντίστασης, και γ) τις διάφορες μορφές κοινωνικού αποκλεισμού, έτσι όπως αποτυπώνονται στον δυισμό του αστικού τύπου, τα διάφορα κοινωνικά τείχη, την παράνομη μετανάστευση, τη δομική ανισότητα και την ενδημική βία.
Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών του στο μάθημα ο/η φοιτητής/τρια:
- Θα έχει αποκτήσει βασικές γνώσεις γύρω από τα χαρακτηριστικά και τις δομές των λατινοαμερικανικών κοινωνιών.
- Θα έχει προβληματιστεί γύρω από την αναπαράσταση της ιστορίας και της κοινωνίας στην τέχνη.
- Θα έχει εμβαθύνει σε ζητήματα γύρω από την ταυτότητα και την εικόνα του εαυτού και του άλλου.
- Θα μπορεί να συσχετίσει τη λατινοαμερικανική ιστορία με τις γενικότερες διαδικασίες και τα φαινόμενα της σύγχρονης παγκόσμιας ιστορίας.
- Θα έχει εξοικειωθεί με την ιστορικοποιημένη προσέγγιση της τέχνης και ειδικά του κινηματογράφου.
Περιεχόμενο (Syllabus):
Παραδόσεις 1-4
Πρώτος θεματικός κύκλος: η επαναστατική δυναμική της Λατινικής Αμερικής, όπως αυτή εκφράστηκε από τη Μεξικανική (1910) και την Κουβανική Επανάσταση (1959). Προβολή ταινιών και συζήτηση στην τάξη.
Παραδόσεις 5-9
Δεύτερος θεματικός κύκλος: οι διάφορες μορφές κοινωνικού αποκλεισμού, έτσι όπως αποτυπώνονται στον δυισμό του αστικού τύπου, τα διάφορα κοινωνικά τείχη, τη δομική ανισότητα και την ενδημική βία. Προβολή ταινιών και συζήτηση στην τάξη.
Παραδόσεις 10-13
Τρίτος θεματικός κύκλος: το τραύμα που προκάλεσε στις λατινοαμερικανικές κοινωνίες η κρατική τρομοκρατία των δεκαετιών 1970 και 1980. Προβολή ταινιών και συζήτηση στην τάξη.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
Μαρία Δαμηλάκου, Ιστορία της Λατινικής Αμερικής από το τέλος της αποικιοκρατίας μέχρι σήμερα, Αθήνα, Αιώρα, 2014.
Χοσέ Κάρλος Μαριάτεγκι, Επτά δοκίμια για την ερμηνεία της περουβιανής πραγματικότητας, Αθήνα, Άγρα, 2008.
Εντουάρντο Γκαλεάνο, Οι ανοιχτές φλέβες της Λατινικής Αμερικής, Αθήνα, Κουκκίδα, 2008.
Ερνέστο Γκεβάρα (Τσε), Ημερολόγια Μοτοσικλέτας. Σημειώσεις από ένα ταξίδι στη Λατινική Αμερική, Αθήνα, Λιβάνης, 2004.
Marc Ferro, Κινηματογράφος και Ιστορία, Αθήνα, Μεταίχμιο, 2002.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:
Προβολή ταινιών και συζήτηση στην τάξη. Ανάλυση κειμένων που ανεβαίνουν στην πλατφόρμα e-class.
Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:
Το μάθημα βασίζεται στη χρήση οπτικοακουστικών μέσων την τάξη και στην εκτενή χρήση της πλατφόρμας e-class ως μέσου επικοινωνίας, ανταλλαγής απόψεων και αξιολόγησης.
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:
Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται:
Α) Στη συμμετοχή τους στην εβδομαδιαία προβολή ταινίας στην τάξη και στη σχετική συζήτηση που ακολουθεί.
Β) Στα καθήκοντα που προετοιμάζουν σε εβδομαδιαία βάση (ανάπτυξη γραπτής ερώτησης, σχετικής με το θέμα της ταινίας και της συζήτησης στην τάξη, έρευνα και αναζήτηση υλικού) και ανεβαίνουν στο chat του e-class του μαθήματος).
Επιστροφή
Σημείωση: Τα μαθήματα γλώσσας αναγράφονται ως υποχρεωτικά καθότι οι φοιτητές υποχρεούνται να επιλέξουν τέσσερα μαθήματα ξένης γλώσσας, με ελεύθερη επιλογή μεταξύ των προσφερόμενων μαθημάτων (βλ. Οδηγός Σπουδών).
Ενημέρωση: 23-06-2025