Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που θα ολοκληρώσουν επιτυχώς το μάθημα θα αποκτήσουν:
Μια γενική εποπτεία του σύγχρονου θεωρητικού προβληματισμού για το φαινόμενο της ληστείας στις παραδοσιακές αγροτικές κοινωνίες.
Μια γενική εποπτεία των ομοιοτήτων και των διαφορών ανάμεσα στις ένοπλες ομάδες που έδρασαν στον ορεινό χώρο την εξεταζόμενη περίοδο,
Μια γενική εποπτεία των πολιτικών που εφαρμόστηκαν από το οθωμανικό και από το ελληνικό κράτος για την αντιμετώπισή των παράνομων ένοπλων ομάδων στις ορεινές επαρχίες.
Μια γενική εποπτεία των κοινωνικών χαρακτηριστικών των οπλαρχηγών (κλεφταρματολών, ληστών, ανταρτών), τις μορφές οργάνωσης και δράσης των ομάδων τους, τις σχέσεις τους με τις κρατικές αρχές και τις αγροτικές κοινότητες.
Θα έχουν επίσης:
α) Την ικανότητα να παρουσιάζουν και να αναλύουν τους λόγους που εξηγούν τη σταθερή παρουσία παράνομων ενόπλων ομάδων στις ορεινές επαρχίες (κλεφταρματολών, ληστών, ανταρτών) από την εποχή της οθωμανικής κυριαρχίας έως τις αρχές του 20ου αιώνα.
β) Την ικανότητα να παρουσιάζουν και να αναλύουν τους λόγους που εξηγούν την παρακμή του ληστρικού φαινομένου την περίοδο του Μεσοπολέμου και την εξάλειψη της ληστείας στα χρόνια της Κατοχής.
Αναλυτικότερα, ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού, της διδασκαλίας αλλά και της αξιολόγησης των φοιτητών/τριών σκοπεύουν στα κάτωθι μαθησιακά αποτελέσματα:
Γνωσιακά: Να αναγνωρίζουν τα γενικά χαρακτηριστικά του φαινομένου της ληστείας στις παραδοσιακές αγροτικές κοινωνίες, τις μορφές οργάνωσης και δράσης των παράνομων ένοπλων ομάδων στις ορεινές επαρχίες, τις σχέσεις τους με τους αγρότες, με τους τοπικούς οικονομικούς, κοινωνικούς και πολιτικούς παράγοντες, καθώς και με τις κρατικές αρχές. Να αναγνωρίζουν τα βασικά επιχειρήματα της ερμηνείας του Hobsabawm για τη ληστεία, καθώς και τα κεντρικά σημεία της κριτικής που του ασκήθηκε.
Κατανόηση: Να διακρίνουν τις συνέχειες και τις ασυνέχειες μεταξύ των κλεφταρματολών της οθωμανικής εποχής, των ληστών του ελληνικού κράτους και των ανταρτών της Κατοχής. Να εξηγούν την σταθερή παρουσία και δράση κλεφτών/ληστών στις ορεινές επαρχίες ως μια μορφή παραδοσιακής κοινωνικής διαμαρτυρίας («πρωτόγονη εξέγερση») που προσανατολίζεται στη διαπραγμάτευση με τις τοπικές εξουσιαστικές αρχές, με σκοπό την επανένταξη στη νομιμότητα και την κοινωνική προαγωγή.
Εφαρμογή: Να αξιοποιούν ερευνητικά και διδακτικά τα πορίσματα της σύγχρονης ιστοριογραφικής έρευνας για το φαινόμενο της ληστείας και ευρύτερα της ένοπλης ανταρσίας στον παραδοσιακό αγροτικό χώρο.
Ανάλυση: Να συνδυάζουν τις γνώσεις που αποκτούν για τη ληστεία και την ένοπλη ανταρσία με τις γνώσεις τους από τα μαθήματα οθωμανικής και νεότερης-σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Να συνδυάζουν τις εκσυγχρονιστικού τύπου αλλαγές που χαρακτηρίζουν τη θεσμική συγκρότηση του ελληνικού κράτους με την διαφορετική πολιτική δημόσιας ασφάλειας που εφαρμόστηκε στον ορεινό χώρο για την αντιμετώπιση της ληστείας, σε σύγκριση με την οθωμανική αυτοκρατορία.
Σύνθεση: Να εξηγούν τον σταδιακό μετασχηματισμό των χαρακτηριστικών, της δράσης, των ιδεών και της δημόσιας εικόνας-πρόσληψης των παράνομων ένοπλων ομάδων σε συνάρτηση με τις μεγάλης κλίμακας και σύνθετες αλλαγές στην κρατική οργάνωση, την οικονομία και την κοινωνική διάρθρωση γενικά στο ελληνικό κράτος και ειδικά στις ορεινές επαρχίες κατά τη διάρκεια του 19ου και στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα.
Αξιολόγηση: Να υποστηρίζουν την επιχειρηματολογία τους για τους κλεφταρματολούς, τους ληστές και τους αντάρτες στον ορεινό αγροτικό χώρο αξιοποιώντας τα πορίσματα της σύγχρονης βιβλιογραφίας.
|