Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΑΣΧΟΛΙΕΣ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΤΙΣ ΒΕΝΕΤΙΚΕΣ ΚΤΗΣΕΙΣ (16ος-17ος ΑΙΩΝΑΣ)


Διδάσκων/ουσα: Μπαρούτσος Φώτιος
Κωδικός Μαθήματος: ΙΝΧ603
Τύπος Μαθήματος: Σεμινάριο
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Γ΄
ECTS: 5
Σύντομη Περιγραφή:

Τι όριζε την καθημερινότητα των ανθρώπων στις βενετικές κτήσεις τον 16ο και τον 17ο αιώνα: αυτό είναι το γνωστικό πλαίσιο του μαθήματος. Οι πληροφορίες θα αντληθούν από τις πράξεις των νοταρίων, των συμβολαιογράφων της εποχής δηλαδή, και η επεξεργασία τους θα γίνει με άξονα την αναζήτηση των συνθηκών που καθόριζαν τις καθημερινές συναλλαγές, αλλά και τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες κοινωνικές συνήθειες. Η επεξεργασία θα αποτυπωθεί σε οργανωμένη καταγραφή των ασχολιών και των συναλλαγών στους επιμέρους τομείς της κοινωνικής ζωής.

Η δομή του μαθήματος συγκροτείται από δύο μέρη: το διδακτικό και το ερευνητικό.

Το πρώτο μέρος αποτελείται από διαλέξεις για την εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την ιστορική διάσταση του θεσμού των νοταρίων και της λειτουργίας του. Η αφετηρία του ερευνητικού μέρους έγκειται στη διαμόρφωση της μεθοδολογίας της έρευνας, για να ακολουθήσει η καταγραφή των πληροφοριών και η οργάνωσή τους σε βάση δεδομένων.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι φοιτητές/τριες:

  • Θα έχουν γνώση του επαγγέλματος του νοταρίου, τη θέση του στο σύστημα δικαίου,
  • Θα έχουν εξοικειωθεί με βασικές έννοιες της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας στις βενετικές κτήσεις στην ανατολική Μεσόγειο,
  • Θα είναι σε θέση να κατανοήσουν τις διεργασίες κοινωνικής αναπαραγωγής μέσω των δικαιοπρακτικών εγγράφων,
  • Θα έχουν αποκτήσει δεξιότητες στη μελέτη αρχειακών εγγράφων, την καταγραφή των πληροφοριών που περιέχονται σε αυτά,
  • Θα έχουν την ικανότητα να αναλύουν κείμενα και να εξάγουν συμπεράσματα ως προς τη χρησιμότητα των πληροφοριών και τη μέθοδο επεξεργασίας τους, και τέλος
  • Θα κατακτήσουν εργαλεία για την κριτική μελέτη των ιστορικών πληροφοριών.
Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα    Εξοικείωση με βασικές έννοιες του βενετικού δικαίου.

2η εβδομάδα    Το επάγγελμα του νοταρίου στις βενετικές κτήσεις.

3η εβδομάδα    Εξοικείωση με τα νοταριακά αρχεία.

4η εβδομάδα    Η μεθοδολογία της έρευνας.

5η εβδομάδα    1η συνάντηση εργασίας: λεξιλόγιο, πράξεις.

6η εβδομάδα    2η συνάντηση εργασίας: λεξιλόγιο, πράξεις.

7η εβδομάδα    3η συνάντηση εργασίας: η αποτύπωση της κοινωνικής πραγματικότητας.

8η εβδομάδα    4η συνάντηση εργασίας: η αποτύπωση της κοινωνικής πραγματικότητας.

9η εβδομάδα    Παρουσιάσεις φοιτητών/τριών και σχολιασμός.

10η εβδομάδα  Παρουσιάσεις φοιτητών/τριών και σχολιασμός.

11η εβδομάδα  Ψηφιακά εργαλεία και καταγραφή.

12η εβδομάδα  Ψηφιακά εργαλεία και καταγραφή.

13η εβδομάδα  Ανακεφαλαίωση – συμπεράσματα.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  1. W. Bakker, A. van Gemert (εκδ.), Μανόλης Βαρούχας.Νοταριακέςπράξεις: Μοναστηράκι Αμαρίου, 1597-1613, Ρέθυμνο 1987.

Γ. Κ. Μαυρομάτης (εκδ.), Ιωάννης Ολόκαλος, Νοτάριος Ιεράπετρας : κατάστιχο (1496-1543), Βενετία 1994.

Γ. Ε. Ροδολάκης – Γ. Ι. Γκρινιάτσος, «Το νοταριακό αρχείο Κέρκυρας», Επετηρίδα του Κέντρου Ερεύνης της Ιστορίας του Ελληνικού Δικαίου 32 (1996).

Γ. Ε. Ροδολάκης, Λ. Παπαρρήγα-Αρτεμιάδη, «Οι πράξεις του νοτάριου Αγίου Ματθαίου Κέρκυρας Πέτρου Βαραγκά (1541-1545)», Επετηρίδα του Κέντρου Ερεύνης της Ιστορίας του Ελληνικού Δικαίου 32 (1996).

Μ. Γ. Δρακάκης (εκδ.), Μιχαήλ Μαράς, Νοτάριος Χάνδακα, Ηράκλειο: Βικελαία Βιβλιοθήκη, 2004-6.Νοταριακές πράξεις του κώδικα της οικογένειας Τυπάλδου-Λασκαράτου (16ος-17ος αιώνας), Κέρκυρα 2009.

Μ. Μανωλοπούλου, Προικοσύμφωνα νήσου Κερκύρας 16ου αιώνος, Κέρκυρα 2008

Σ. Πανταζή, Ἐμμανουὴλ Τοξότης, Νοτάριος Κερκύρας. Πρωτόκολλο, Πράξεις τῶν ἐτών 1500- 1503, Κέρκυρα 2007

Κ. Πιλιλή, Σπυρίδων Βερβιτσιώτης, νοτάριος Κερκύρας. Πρωτόκολλο (1741-1744), Κέρκυρα 2009

Β. Θεοδωροπούλου, Ο νοτάριος και ο κόσμος του στη Βενετοκρατούμενη Κρήτη : το παράδειγμα των νοταρίων Μιχαήλ Μαρά και Πέτρου Πατσιδιώτη, Αθήνα 2015

Νοταριακές πράξεις του κώδικα της οικογένειας Τυπάλδου – Λασκαράτου (16ος – 17ος αἰώνας), Κέρκυρα 2009

Αντώνιος Σπυρής, Νοτάριος και πρωτοπαπάς Κερκύρων – Πρωτόκολλο (1560-1567), Κέρκυρα 2007

Φ. Καρλάφτη-Μουρατίδη, Δικαιοπραξίες εργασιακών σχέσεων στην Κέρκυρα (17ος αι.), Παξοί 2014

Φ. Καρλάφτη-Μουρατίδη, Το επάγγελμα του συμβολαιογράφου στην Κέρκυρα επί βενετοκρατίας, Αθήνα 2012

Φ. Καρλάφτη-Μουρατίδη, Η μαθητεία στα επαγγέλματα στην Κέρκυρα το 17ο αιώνα, Αθήνα 2004-2006

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:
Διάλεξη, ανάλυση κειμένων, παρουσιάσεις φοιτητών και σχολιασμός
Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

• Δημιουργία βάσης αρχειακών δεδομένων

• Ασύγχρονη πλατφόρμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

• Ψηφιακός εντοπισμός βιβλιογραφίας

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Έρευνα και καταγραφή, παρουσιάσεις


Επιστροφή
<< <
Δεκέμβριος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας