Το μάθημα προσφέρει μια επισκόπηση της συγκρότησης των σύγχρονων εθνών της Βαλκανικής, εστιάζοντας στους κοινούς παράγοντες, είτε αυτοί εμφανίζονται ως παράλληλες είτε ως διαπλεκόμενες διαδικασίες. Επιχειρείται η συγκριτική προσέγγιση με σημεία αναφοράς τα οικεία παραδείγματα της ελληνικής αλλά και της γενικής ευρωπαϊκής ιστορίας, όπως και η ανάδειξη των φαινομένων εκείνων που εξέθρεψαν το στερεότυπο της «πυριτιδαποθήκης της Ευρώπης». Το μάθημα εστιάζει χρονικά στον 19ο αιώνα, αλλά τόσο αναδρομές στο απώτερο προ-εθνικό παρελθόν όσο και παρεκβάσεις στη διαδρομή του 20ου αιώνα θα είναι απαραίτητες.
Εισαγωγή στην ιστορία των βαλκανικών λαών υπό το πρίσμα της εθνικής τους συγκρότησης
Jelavich, Barbara, Ιστορία των Βαλκανίων, τ. Α΄ 18ος – 19ος αι., μτφ. Χρ. Δεληστάθη, Αθήνα 2006.
Κατσόβσκα-Μαλιγκούδη Γιάννα, Οι Σλάβοι των Βαλκανίων. Εισαγωγή στην Ιστορία και τον Πολιτισμό τους, Αθήνα 2007.
Κιτρομηλίδης Π. Μ., Η Γαλλική Επανάσταση και η Νοτιοανατολική Ευρώπη, Ηράκλειο 20223.
Mazower, Mark, Τα Βαλκάνια, μτφ. Κ. Κουρεμένος, Αθήνα 20132.
Σταματόπουλος Δ. (επιμ.) Πόλεμος και Επανάσταση στα Οθωμανικά Βαλκάνια (18ος-20ος αι.), Θεσσαλονίκη 2019.
Σταυριανός, Λευτέρης, Τα Βαλκάνια από το 1453 και μετά, μτφ. Ελ. Δελιβάνη, Θεσσαλονίκη 2007.
Μετωπική διδασκαλία
Χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και βιντεοπροτζέκτορα.
Αξιοποίηση πολυτροπικού και πολυμεσικού υλικού στη διδασκαλία. Επικοινωνία με τους φοιτητές και ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού στο e-class.
Γραπτή εξέταση
<< | < | Δεκέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |