Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ Ι: ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ


Διδάσκων/ουσα: Παλιούρα Μίρκα
Κωδικός Μαθήματος: ΙΤΕ201
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Η΄
ECTS: 5
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα Ιστορία της τέχνης Ι: Θέματα Ιστοριογραφίας της τέχνης εξετάζει θέματα που σχετίζονται με την ιστοριογραφία της τέχνης από τον 15ο έως τον 20ό αιώνα. Συγκεκριμένα, εμβαθύνει στην ανάλυση έργων από διαφορετικά καλλιτεχνικά  ρεύματα. Υιοθετεί το σχήμα μελέτη περίπτωσης εστιάζοντας σε έργα ενός/δύο εκπροσώπων της τέχνης ανά καλλιτεχνικό ρεύμα. Η παρουσίαση βιογραφικών στοιχείων και έργων σε σχέση και με θεωρητικά κείμενα της εποχής θα αναδείξει τις διαφορετικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις που διατυπώθηκαν κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με το πέρας των μαθημάτων οι φοιτητές που θα επιλέξουν το μάθημα θα έχουν εντρυφήσει στη μελέτη συγκεκριμένων καλλιτεχνικών ρευμάτων με την εξέταση αντίστοιχων σημαντικών καλλιτεχνών και έργων τους μέσα από μια μονογραφική προσέγγιση. Με τον τρόπο αυτό θα κατανοήσουν πληρέστερα τις συνθήκες που διέπουν τη γέννηση των έργων τέχνης και θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν καλύτερα τις γνώσεις που θα αποκομίσουν από το υποχρεωτικό μάθημα Ιστορία της τέχνης: Από την Αναγέννηση ως τον 20ό αιώνα. Το μάθημα έχει συμπληρωματικό χαρακτήρα προς το υποχρεωτικό με αξιώσεις εμβάθυνσης.

Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα: Εισαγωγή στην Ιστορία της τέχνης.

2η εβδομάδα: Πρώιμη Αναγέννηση: Giotto.

3η εβδομάδα: Αναγέννηση: Da Vinci, Michelangelo.

4η εβδομάδα: Η Αναγέννηση στις Κάτω Χώρες και τον Βορρά: Van Eyck, Dürer.

5η εβδομάδα: Μπαρόκ: Rembrandt, Velasquez.

6η εβδομάδα: Νεοκλασικισμός: David, Stuart & Revett.

7η εβδομάδα: Ρομαντισμός: Goya, Turner.

8η εβδομάδα: Γλυπτική: Rodin

9η εβδομάδα: Ιμπρεσιονισμός: Monet

10η εβδομάδα: Art Nouveau: Klimt. Φωβισμός: Matisse.

11η εβδομάδα: Εξπρεσιονισμός: Munch, Nolde.

12η εβδομάδα: Κυβισμός: Picasso, Bracque.

13η εβδομάδα: Υπερρεαλισμός: Dali. Ανασκόπηση.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • Beardsley, M. C., Ιστορία των αισθητικών θεωριών. Από την κλασική αρχαιότητα μέχρι σήμερα, Νεφέλη, Αθήνα, 1989.
  • Giovanni Morelli, “Principles and Method”, στο: Italian Painters: Critical Studies of their Works, 1892, σ. 1-58. Αναδημ. στο Ε. Fernie, Art History and its Methods, Phaidon, New York, 2005, σ. 106-115.
  • Focillon H., Η ζωή των μορφών, μτφρ. Κούρια Α., Νεφέλη, Αθήνα, 1982.
  • Freud S., Leonardo da Vinci. A memoir of his childhood, London & New York, 2001.
  • Hauser A., Κοινωνική ιστορία της τέχνης, Αναγέννηση, Μανιερισμός, Μπαρόκ, μτφρ. Κονδύλης Τ., Κάλβος, Αθήνα,
  • Μπούρκχαρντ, Γ., Ο πολιτισμός της Αναγέννησης στην Ιταλία, μτφρ. Μ. Τοπάλη, Νεφέλη, Αθήνα 1997.
  • Panofsky, E., Μελέτες εικονολογίας: Ουμανιστικά θέματα στην τέχνη της Αναγέννησης, Νεφέλη, Αθήνα, 1991.
  • Πλίνιος ο Πρεσβύτερος, Περί της Αρχαίας Ελληνικής Ζωγραφικής, 35ο Βιβλίο της Φυσικής Ιστορίας, μτφρ. Ρούσσος Τ., Λεβίσης Α., επιμ. Πετσόπουλος Σ., Άγρα, 2009.
  • Wölfflin, H., Βασικές έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης, Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, 1992.

 

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Το μάθημα θα πραγματοποιηθεί με μια σειρά διαλέξεων όπου η χρήση Power points θα περιλαμβάνει τεκμηριωμένες εικόνες έργων, αποσπάσματα κειμένων και σχετική βιβλιογραφία. Επίσης, θα διενεργούνται ασκήσεις κατανόησης και θα υπάρχει η δυνατότητα εκπόνησης προαιρετικών εργασιών. Συμπληρωματικά θα γίνεται και προβολή ολιγόλεπτων βίντεο.

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Κατά τη διάρκεια του μαθήματος θα αξιοποιηθούν σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία που προσφέρουν πρόσβαση σε μουσειακούς χώρους και εικαστικά έργα –συχνά σε μεγάλη ανάλυση- καθώς και σε βάσεις δεδομένων ή σε σύντομα βίντεο με τεκμηριωτικό χαρακτήρα.

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Η αξιολόγηση των φοιτητών θα  πραγματοποιηθεί με βάση την προφορική ή γραπτή εξέταση (ερωτήσεις πολλαπλών απαντήσεων / ανάπτυξη θέματος / περιγραφή και σχολιασμός έργου τέχνης) επί συγκεκριμένης ύλης από τη σχετική Βιβλιογραφία. Θα υπάρχει η δυνατότητα εκπόνησης ατομικών ή ομαδικών εργασιών.


Επιστροφή
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας