Ο κόσμος του μπαρόκ, ο κλασικισμός και τα Φώτα δεν υπήρξαν μόνο εποχές αναζωπύρωσης του θαυμασμού για τον ελληνο-ρωμαϊκό κόσμο. Οι κριτικές που ασκήθηκαν στην Αρχαιότητα από τον 16ο μέχρι τον 18ο αιώνα δημιουργούν ένα πεδίο γόνιμων αντιπαραθέσεων ως προς τη χρησιμότητα της εμπειρίας των Αρχαίων για τους Νεότερους και, κατ’ επέκταση, ως προς τη βαρύτητα που πρέπει να έχει (ή να μην έχει) το αρχαίο παράδειγμα για το παρόν των νεωτερικών κοινωνιών – το παρόν της ευρωπαϊκής επέκτασης στον κόσμο, του θριάμβου των εμπορικών συναλλαγών, της συνάρθρωσης της πολιτικής σκέψης με την οικονομία. Στόχος του μαθήματος είναι να ανασυνθέσει μέσα από τα πιο σημαντικά ιστορικά, φιλοσοφικά και πολιτικά κείμενα της περιόδου, τις διαφορετικές ερμηνείες του αρχαίου κόσμου μέχρι τη στιγμή που θα παγιωθεί η αντίληψη της αρχαιότητας ως «παιδικής ηλικίας» του Δυτικού πολιτισμού.
Με την ολοκλήρωση του εξαμήνου οι φοιτητές / τριες θα είναι σε θέση να γνωρίζουν το περιεχόμενο, τα διακυβεύματα και τις κύριες φάσεις της διανοητικής σύγκρουσης που έγινε γνωστή ως «Διαμάχη των Αρχαίων και των Νεοτέρων». Θα έρθουν σε επαφή με τις έννοιες της αναλογίας, της διαφοροποίησης και της προόδου ως εργαλείων ιστορικής ανάλυσης, παράλληλα με την εξοικείωσή τους με τις έννοιες της παραδειγματικότητας και της χρονικότητας. Εγγεγραμμένο στη συνέχεια των μαθημάτων «Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία» (Υ, Γ΄ εξάμηνο) και Ιστοριογραφία (ΕΥ, Δ΄ εξάμηνο), το μάθημα απευθύνεται στους φοιτητές και τις φοιτήτριες που θέλουν να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους σε ζητήματα διανοητικής ιστορίας εστιάζοντας σε θεμελιώδη κείμενα της ευρωπαϊκής πολιτισμικής παράδοσης.
1η Διάλεξη: Εισαγωγή
2η Διάλεξη: Χρονικότητες: αναλογία – διαφοροποίηση – πρόοδος
3η Διάλεξη: 1612-1623: Η Διαμάχη στην Ιταλία
4η Διάλεξη: Η Διαμάχη Αρχαίων και Νεοτέρων και το νεωτερικό πρόγραμμα της γαλλικής μοναρχίας
5η Διάλεξη: Το ζεύγος Αρχαίοι / Νεότεροι και η λογοτεχνική κριτική του 17ου αιώνα.
6η Διάλεξη: Η Διαμάχη για τον Όμηρο
7η Διάλεξη: Η Διαμάχη στην Αγγλία. Η Μάχη των βιβλίων
8η Διάλεξη: Ένας Αρχαίος στους Νεότερους. Πλούταρχος
9η Διάλεξη: Μια κρίση της ευρωπαϊκής συνείδησης (;)
10η Διάλεξη: Στις παρυφές της Ευρώπης: ο Νικόλαος Μαυροκορδάτος κριτικός του Μακιαβέλι
11η Διάλεξη: Ένας Νεότερος στους Αρχαίους. Johann Joachim Winckelmann
12η Διάλεξη: Γαλλική Επανάσταση και αρχαιότητα
13η Διάλεξη: Ποιο παρελθόν και ποιο παρόν; Άσκηση σε μια ανάλυση του Jacques Le Goff
Μετωπικές διαλέξεις, χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές, χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας, powerpoint και έντυπου υλικού.
Xρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές, χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας, powerpoint και έντυπου υλικού.
Γραπτή εξέταση
<< | < | Νοέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
2 |
3 |
||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |