Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών

ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗ ΜΕΤΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ (1833-1862)


Διδάσκων/ουσα: Τζάκης Διονύσιος
Κωδικός Μαθήματος: ΙΝΕ301
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: Ζ΄
ECTS: 5
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/courses/DHI222/
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα καλύπτει τις πρώτες δεκαετίες του ελληνικού βασιλείου (1833-1862) και παρουσιάζει την εγκαθίδρυση θεσμών σύγχρονου κράτους («δυτικού τύπου») στα χρόνια της βασιλείας του Όθωνα, σε συνάρτηση με τις κοινωνικές, πολιτικές και ιδεολογικές εξελίξεις της περιόδου. Στο πλαίσιο αυτό στη διάρκεια των μαθημάτων αναλύονται μεταξύ άλλων το θεσμικό έργο της Αντιβασιλείας (στρατός, διοίκηση, δικαιοσύνη, εκκλησία, εκπαίδευση), τα χαρακτηριστικά των κομμάτων, η κατάργηση της απολυταρχίας και η εγκαθίδρυση του κοινοβουλευτισμού (συνταγματική μοναρχία), οι παρεμβάσεις και οι επεμβάσεις των Μεγάλων Δυνάμεων στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική του νεοσύστατου βασιλείου, η Μεγάλη Ιδέα και ο ελληνικός αλυτρωτισμός.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που θα ολοκληρώσουν επιτυχώς το μάθημα θα αποκτήσουν:

Μια γενική εποπτεία της θεσμικής συγκρότησης και των πολιτειακών αλλαγών στη διάρκεια της βασιλείας του Όθωνα.

Μια γενική εποπτεία των κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων της περιόδου 1833-1862.

 Θα έχουν επίσης:

α) Την ικανότητα να παρουσιάζουν και να αναλύουν τις αντιδράσεις στις πολιτικές θεσμικού εκσυγχρονισμού, καθώς και τους κοινωνικούς φορείς αυτών των αντιδράσεων.

β) Την ικανότητα να παρουσιάζουν και να αναλύουν τη Μεγάλη Ιδέα και τις απαρχές του ελληνικού αλυτρωτισμού.

Αναλυτικότερα, ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού, της διδασκαλίας αλλά και της αξιολόγησης των φοιτητών/τριών σκοπεύουν στα κάτωθι μαθησιακά αποτελέσματα:

Γνωσιακά: Να αναγνωρίζουν το θεσμικό έργο της Αντιβασιλείας (1833-1835), τα βασικά χαρακτηριστικά των πολιτευμάτων της απολυταρχίας (1833-1843) και της συνταγματικής μοναρχίας (1844-1862), τα ιδιαίτερα γνωρίσματα των πρώτων ελληνικών κομματικών σχηματισμών, τη σημασία του όρου «Μεγάλη Ιδέα», την αλυτρωτική πολιτική του ελληνικού κράτους στη διάρκεια του Κριμαϊκού Πολέμου.

Κατανόηση: Να διακρίνουν τις ομοιότητες και τις διαφορές του θεσμικού εκσυγχρονισμού της Αντιβασιλείας σε σύγκριση με τις επαναστατικές διοικήσεις της περιόδου 1822-1827 και τη διακυβέρνηση του Καποδίστρια (1828-1831). Να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ των πολιτευμάτων της απολυταρχίας και της συνταγματικής μοναρχίας, καθώς και τις διαφορετικές μορφές παρέμβασης και επέμβασης των Μεγάλων Δυνάμεων στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική του ελληνικού κράτους

Εφαρμογή: Να αξιοποιούν ερευνητικά και διδακτικά τα πορίσματα της σύγχρονης ιστοριογραφικής έρευνας σε σχέση με τις πολιτικές, κοινωνικές και ιδεολογικές εξελίξεις της περιόδου 1833-1862.

Ανάλυση: Να συνδυάζουν τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει από το μάθημα ΙΝΕ201 (Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης) για την πολιτική συγκρότηση της επαναστατημένης ελληνικής κοινωνίας με τις κοινωνικές και πολιτικές αντιδράσεις στο θεσμικό έργο της Αντιβασιλείας, καθώς και στο πολίτευμα της απολυταρχίας. Να συνδυάζουν τις μεγάλης κλίμακας ιδεολογικές μεταβολές που χαρακτηρίζουν τη μετάβαση από το Διαφωτισμό στον Ρομαντισμό με την ανάδυση του οράματος της «Μεγάλης Ιδέας» και τη διαμόρφωση της αλυτρωτικής πολιτικής του ελληνικού κράτους τη δεκαετία του 1850.

Σύνθεση: Να προτείνουν μια συνολική θεώρηση-ερμηνεία για τις κοινωνικές, πολιτικές και ιδεολογικές εξελίξεις της περιόδου της βασιλείας του Όθωνα αξιοποιώντας ερμηνευτικά τις έννοιες «Παράδοση», «Νεοτερικότητα», «Εκσυγχρονισμός».

 

Αξιολόγηση: Να αποτιμούν το θεσμικό έργο της Αντιβασιλείας και τις αντιδράσεις σε αυτό, τη λειτουργία των κομμάτων σε απολυταρχικό (1833-1843) και συνταγματικό πλαίσιο (1844-1862), τις παρεμβάσεις των Μεγάλων Δυνάμεων στην εσωτερική και εσωτερική πολιτική του ελληνικού κράτους.

Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα: Εισαγωγή στο αντικείμενο.

2η εβδομάδα: Το πρότυπο βασίλειο και η «κληρονομιά» του Εικοσιένα.

3η εβδομάδα: Η αντιβασιλεία: τα πρόσωπα και οι στόχοι.

4η εβδομάδα: Θεσμικός εκσυγχρονισμός Ι: στρατός και διοίκηση.

5η εβδομάδα: Θεσμικός εκσυγχρονισμός ΙΙ: εκπαίδευση, εκκλησιά, δικαιοσύνη.

6η εβδομάδα: Αντιδράσεις στον εκσυγχρονισμό.

7η εβδομάδα: Η αμφισβήτηση της απολυταρχίας.

8η εβδομάδα: Η Εθνοσυνέλευση 1843-1844.

9η εβδομάδα: Τα κόμματα.

10η εβδομάδα: Η διακυβέρνηση Κωλέττη.

11η εβδομάδα: Μεγάλη Ιδέα και αλυτρωτισμός.

12η εβδομάδα: Μεγάλες Δυνάμεις: παρεμβάσεις και επεμβάσεις.

13η εβδομάδα: Ανακεφαλαίωση.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • Γ. Δερτιλής, Ιστορία του ελληνικού κράτους (1830-1920), τ. Α΄, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 82017
  • G. Herring, Τα πολιτικά κόμματα στην Ελλάδα, 1821-1936, τ. Α΄, Αθήνα: ΜΙΕΤ, 2004.
  • Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. ΙΓ΄, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών 22000.
  • Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, 1770-2000, τ. 4, επιμ. Β. Παναγιωτόπουλος, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα/Τα Νέα, 2004.
  • Κ. Κωστής, ‘Τα κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας. Η διαμόρφωση του ελληνικού κράτους, 18ος – 21ος αιώνας, Αθήνα: Πατάκης 2015.
  • Αθ. Μπάλτα, Ελπ. Βόγλη, Χρ. Χρηστίδης, Θέματα ελληνικής ιστορίας (19ος-20ός αι.) Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών – Κάλλιπος [ηλεκτρ. βιβλ., φιαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5974
  • Στ. Παπαγεωργίου, Από το Γένος στο Έθνος. Η θεμελίωση του ελληνικού κράτους, 1821-1862, Αθήνα: Παπαζήσης 2004.
  • J. Petropulos, Πολιτική και συγκρότηση κράτους στο ελληνικό βασίλειο (1833-1843), τ. Α΄-Β΄, Αθήνα: ΜΙΕΤ, 22017.
  • E. Σκοπετέα, Το ‘πρότυπο βασίλειο’ και η Μεγάλη Ιδέα. Όψεις του εθνικού προβλήματος στην Ελλάδα (1830-1880), Αθήνα, Πολύτυπο, 1988.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Οι παραδόσεις-διαλέξεις του μαθήματος υποστηρίζονται με τη χρήση έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού.

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Aξιοποιούνται οι δυνατότητες της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης του Ιονίου Πανεπιστημίου "Ionio Open eClass".

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Γραπτές εξετάσεις στην ελληνική γλώσσα. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις ανάπτυξης σε θέματα-ζητήματα που καλύπτονται από τη βιβλιογραφία του μαθήματος και αναλύονται στις εβδομαδιαίες παραδόσεις-διαλέξεις.


Επιστροφή
<< <
Δεκέμβριος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας