Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ


Διδάσκων/ουσα: Τζάκης Διονύσιος
Κωδικός Μαθήματος: ΙΝΕ201
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: Γ΄
ECTS: 5
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/courses/DHI223/
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα πραγματεύεται την πόλεμο της ελληνικής ανεξαρτησίας με βάση τις σύγχρονες επιστημονικές προσεγγίσεις για το εθνικό φαινόμενο και την εμφάνιση των εθνικών κινημάτων. Υπό το πρίσμα αυτό η Επανάσταση του 1821 τοποθετείται στο πλαίσιο των μεγάλων κοινωνικοπολιτικών και εθνικών επαναστάσεων στην Ευρώπη και την Αμερική στα τέλη του 18ου και τις αρχές του 19ου αιώνα, και αντιμετωπίζεται ως καταλύτης κοινωνικών, πολιτικών και ιδεολογικών ανακατατάξεων και μεγάλης κλίμακας αλλαγών που χαρακτηρίζουν τη μετάβαση της ελληνικής κοινωνίας από την Παράδοση στη Νεωτερικότητα. Αναλύονται οι σύνθετες διεργασίες συγκρότησης του ελληνικού εθνικού κινήματος και παρουσιάζεται η οργάνωση και δράση της Φιλικής Εταιρείας σε αναφορά προς τις αντίστοιχες εξελίξεις στη μεταναπολεόντεια Ευρώπη («καρμπονάροι» και «δεκεμβριστές», συνταγματικές επαναστάσεις στην ιταλική και ιβηρική χερσόνησο). Αναλύονται επίσης η θεσμική οργάνωση των επαναστατημένων περιοχών, η επίδραση του πολέμου στην αναδιάταξη των κοινωνικών ιεραρχιών και στην οργάνωση των σχέσεων εξουσίας, το φιλελληνικό κίνημα και η εξέλιξη της στάσης των Μεγάλων Δυνάμεων.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που θα ολοκληρώσουν επιτυχώς το μάθημα θα αποκτήσουν:

Μια γενική εποπτεία της γένεσης και διαμόρφωσης του ελληνικού εθνικού κινήματος στις αρχές του19ου αιώνα.

Μια γενική εποπτεία των στρατιωτικών, πολιτικών, κοινωνικών και διπλωματικών εξελίξεων της Επανάστασης του 1821.

 

Θα έχουν επίσης:

α) Την ικανότητα να παρουσιάζουν και να αναλύουν τις ιστορικές διεργασίες που οδήγησαν στη δημιουργία της Φιλικής Εταιρείας και στη διαμόρφωση των ιδεολογικών και οργανωτικών χαρακτηριστικών της, σε συνάρτηση με την εμφάνιση των εθνικών κινημάτων και των «μυστικών εταιρειών» στον ευρωπαϊκό χώρο.

β) Την ικανότητα να παρουσιάζουν και να αναλύουν τα στρατιωτικά, πολιτικά και διπλωματικά γεγονότα της Επανάστασης του 1821 σε συνάρτηση με την ευρωπαϊκή και την οθωμανική ιστορία.

 

Αναλυτικότερα, ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού, της διδασκαλίας αλλά και της αξιολόγησης των φοιτητών/τριών σκοπεύουν στα κάτωθι μαθησιακά αποτελέσματα:

Γνωσιακά: Να αναγνωρίζουν τη συμβολή της Φιλικής Εταιρείας στην προετοιμασία και την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, τα ιδεολογικά χαρακτηριστικά των πολιτικών και στρατιωτικών μορφών οργάνωσης των επαναστατημένων Ελλήνων, τη στάση των Μεγάλων Δυνάμεων απέναντι στην Ελληνική Επανάσταση, την ανάπτυξη και οργάνωση του φιλελληνικού κινήματος στην Ευρώπη και την Αμερική τη δεκαετία του 1820.

Κατανόηση: Να διακρίνουν τις αλλαγές στη δομή και τη δράση της Φιλικής Εταιρείας μετά το 1817, στους τρόπους ανάδειξης κοινωνικών και πολιτικών ιεραρχιών στο εσωτερικό της επαναστατημένης ελληνικής κοινωνίας, στην πολιτικής των Μεγάλων Δυνάμεων μετά το 1823.

Εφαρμογή: Να αξιοποιούν ερευνητικά και διδακτικά τα πορίσματα της σύγχρονης ιστοριογραφικής έρευνας για το ελληνικό εθνικό κίνημα και την Επανάσταση του 1821.

Ανάλυση: Να συνδυάζουν τις γνώσεις που αποκτούν για τη διαμόρφωση του ελληνικού εθνικού κινήματος και για την Επανάσταση του 1821 με τις γνώσεις τους από το μάθημα ΙΝΕ101 (Εισαγωγή στην Ιστορία του Νέου Ελληνισμού), καθώς και με τις γνώσεις τους για την οθωμανική και την ευρωπαϊκή ιστορία του ύστερου 18ου και των αρχών του 19ου αιώνα. Να συνδυάζουν τις οργανωτικές αλλαγές στη Φιλική Εταιρεία μετά το 1817 με την αριθμητική αύξηση, τη γεωγραφική διασπορά και τις μεταβολές στα κοινωνικά χαρακτηριστικά των μελών της. Να συνδυάζουν τις διεργασίες στρατιωτικής και πολιτικής ενοποίησης των επαναστατημένων επαρχιών με τις ριζικές μεταβολές στην κοινωνική διάρθρωση, με τη συγκρότηση νέων κοινωνικών και πολιτικών ιεραρχιών.

Σύνθεση: Να προτείνουν μια συνολική θεώρηση-ερμηνεία του Αγώνα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας, καθώς και των επιμέρους πτυχών του, που τον τοποθετεί στο πλαίσιο των μεγάλων κοινωνικοπολιτικών και εθνικών επαναστάσεων στην Ευρώπη και την Αμερική του 18ου και του 19ου αιώνα.

Αξιολόγηση: Να υποστηρίζουν την επιχειρηματολογία τους για την εμφάνιση και διαμόρφωση του ελληνικού εθνικού κινήματος, για τα νεωτερικά /σύγχρονα χαρακτηριστικά της Επανάστασης του 1821, καθώς και για τις στρατιωτικές, πολιτικές, κοινωνικές και διπλωματικές εξελίξεις της Επανάστασης αξιοποιώντας τα πορίσματα της σύγχρονης βιβλιογραφίας.

Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα: Εισαγωγή στο αντικείμενο.

2η εβδομάδα: Το ελληνικό εθνικό κίνημα.

3η εβδομάδα: Φιλική Εταιρεία Ι: τα ιδεολογικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά.

4η εβδομάδα: Φιλική Εταιρεία ΙΙ: οργάνωση, εξάπλωση, προετοιμασίες.

5η εβδομάδα: Ο πόλεμος: στρατιωτική οργάνωση και κοινωνικές κινητικότητες.

6η εβδομάδα: Τοπικές και περιφερειακές Διοικήσεις.

7η εβδομάδα: Οι Εθνοσυνελεύσεις και τα συντάγματα.

8η εβδομάδα: Κεντρική Διοίκηση και θεσμοί σύγχρονου κράτους.

9η εβδομάδα: Πολιτικοί ανταγωνισμοί και εμφύλιοι πόλεμοι.

10η εβδομάδα: Η διακυβέρνηση του Ι. Καποδίστρια.

11η εβδομάδα: Το «Εικοσιένα» στην Ευρώπη Ι: φιλελληνισμός.

12η εβδομάδα: Το «Εικοσιένα» στην Ευρώπη ΙΙ: διπλωματία.

13η εβδομάδα: Ανακεφαλαίωση μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • R. Beaton, Ο πόλεμος του Μπάιρον. Ρομαντική εξέγερση, ελληνική επανάσταση, Αθήνα, Πατάκη, 2015.
  • Δ. Δημητρόπουλος, Χρ. Λούκος, Π. Μιχαηλάρης (επιμ.), Όψεις της Επανάστασης του 1821. Πρακτικά Συνεδρίου, Αθήνα: ΕΜΝΕ-Μνήμων, 2018.
  • Ν. Διαμαντούρος, Οι απαρχές της συγκρότησης σύγχρονου κράτους στην Ελλάδα, 1821-1828, Αθήνα, ΜΙΕΤ, 2002.
  • Ν. Θεοτοκάς, «Η επανάσταση του έθνους και το ορθόδοξο γένος. Σχόλια για τις ιδεολογίες του Εικοσιένα», Ν. Θεοτοκάς, Ν. Κοταρίδης, Η οικονομία της βίας. Παραδοσιακές και νεωτερικές εξουσίες στην Ελλάδα του 19ου αιώνα, Αθήνα, Βιβλιόραμα, 2006, σ. 11-57.
  • Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, 1770-2000, επιμ. Β. Παναγιωτόπουλος, τ. 3, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα/ εφ. Τα Νέα, 2003.
  • Ό. Κατσιαρδή-Hering (επιμ.): Οι πόλεις των Φιλικών: οι αστικές διαδρομές ενός επαναστατικού φαινομένου. Πρακτικά Ημερίδας, Αθήνα, Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων, 2018.
  • Ν. Κοταρίδης, Παραδοσιακή Επανάσταση και Εικοσιένα, Αθήνα, Πλέθρον, 1993.
  • Στ. Παπαγεωργίου, από το γένος στο έθνος. Η θεμελίωση του ελληνικού κράτους, 1821-1862), Αθήνα, Παπαζήσης, 2004.
  • Π. Πιζάνιας (επιμ.), Η Ελληνική Επανάσταση του 1821. Ένα ευρωπαϊκό γεγονός, Αθήνα: Κέδρος 2009.
  • Π. Πιζάνιας, Η Ελληνική Επανάσταση, 1821-1830, Αθήνα: Εστία 2021.
  • Ν. Ροτζώκος, Επανάσταση και Εμφύλιος στο Εικοσιένα, Αθήνα: Ηρόδοτος 22015.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Οι παραδόσεις γίνονται με τη μέθοδο της μετωπικής διδασκαλίας, υποστηρίζονται με τη χρήση έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού.

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Αξιοποιούνται οι δυνατότητες της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης του Ιονίου Πανεπιστημίου (Open eClass).

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Γραπτές εξετάσεις στην ελληνική γλώσσα. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις ανάπτυξης σε θέματα-ζητήματα που καλύπτονται από τη βιβλιογραφία του μαθήματος και αναλύονται στις εβδομαδιαίες παραδόσεις-διαλέξεις.


Επιστροφή
<< <
Δεκέμβριος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας