Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ


Διδάσκων/ουσα: Τζάκης Διονύσιος
Κωδικός Μαθήματος: ΙΝΕ101
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: Β΄
ECTS: 5
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/courses/DHI113/
Σύντομη Περιγραφή:

Εξετάζεται η ιστορική διαμόρφωση του νέου ελληνισμού, ιδίως κατά τους τελευταίους αιώνες της οθωμανικής κυριαρχίας (17ος αι. – αρχές 19ου αι.), σε συνάρτηση με τις μεγάλης κλίμακας αλλαγές και εξελίξεις (οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές) στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο και στο εσωτερικό της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στο πλαίσιο αυτό αναλύονται η θέση των χριστιανών στο οθωμανικό κράτος και οι θεσμικές μορφές ενσωμάτωσή τους (π.χ. εκκλησία, κοινοτική οργάνωση, αρματολισμός), καθώς και τα ιδιαίτερα κοινωνικά χαρακτηριστικά των «παλιών» και των «νέων» ηγετικών ομάδων (π.χ. κοινοτική και εκκλησιαστική ηγεσία, οπλαρχηγοί, φαναριώτες, έμποροι, λόγιοι). Επίσης, δίνεται έμφαση στις ιδεολογικοπολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές διεργασίες εκκοσμίκευσης και εκσυγχρονισμού που συνέβαλαν στη διαμόρφωση μιας νέας κοσμικής ταυτότητας (Νέος Ελληνισμός), η οποία αντλούσε κύρος και νομιμοποίηση σε αναφορά προς την καταγωγή από τους αρχαίους Έλληνες.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στο μάθημα ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να κατανοεί, παρουσιάζει και αναλύει:

  1.  Την κοινωνική θέση των Ρωμιών στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.
  2.  Tους θεσμούς ενσωμάτωσής τους στο οθωμανικό σύστημα εξουσίας.
  3.  Τις μεγάλες αλλαγές του 18ου αιώνα στην οικονομία, την κοινωνική διάρθρωση, τις ιδέες και τις νοοτροπίες.
  4.  Τις ιδεολογικές και οικονομικο-κοινωνικές διεργασίες που συνδέονται με τη διαμόρφωση του «Νέου Ελληνισμού».
Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα: Εισαγωγή στο αντικείμενο.

2η εβδομάδα: Οι Ρωμιοί στο οθωμανικό σύστημα εξουσίας.

3η εβδομάδα: Το Πατριαρχείο.

4η εβδομάδα: Το κοινοτικό σύστημα.

5η εβδομάδα: Αρματολοί, κάποι, οπλαρχηγοί.

6η εβδομάδα: Κοινωνική διαστρωμάτωση και σχέσεις εξουσίας.

7η εβδομάδα: Οι Φαναριώτες: μια ξεχωριστή κοινωνική ομάδα

8η εβδομάδα: Οικονομία: τα γενικά χαρακτηριστικά.

9η εβδομάδα: Εμπορικά δίκτυα και παροικίες.

10η εβδομάδα: Εκκοσμίκευση και Εκπαίδευση.

11η εβδομάδα: Νεοελληνικός Διαφωτισμός.

12η εβδομάδα: Η διαμόρφωση του Νέου Ελληνισμού.

13η εβδομάδα: Ανακεφαλαίωση μαθήματος.

 

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
  • Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. ΙΑ΄, Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1975.
  • Ιστορία του Νέου Ελληνισμού 1770-2000, επιμ. Β. Παναγιωτόπουλος, τ. 1-2, Αθήνα 2003.
  • Κ. Κωστής, ‘Τα κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας. Η διαμόρφωση του νεοελληνικού κράτους, 18ος-21ος αιώνας, Αθήνα, Πόλις, 2013.
  • Δ. Παπασταματίου – Φ. Κοτζαγεώργης, Ιστορία του Νέου Ελληνισμού κατά τη διάρκεια της οθωμανικής πολιτικής κυριαρχίας, Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 2015, σ. 72-94 [ηλεκτρ. βιβλ., διαθέσιμο στο αποθετήριο Κάλλιπος: http://hdl.handle.net/11419/4726
  • Π. Πιζάνιας, Η Ιστορία των Νέων Ελλήνων. Από το 1400c έως το 1820, Αθήνα: Εστία 2014.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Οι παραδόσεις γίνονται με τη μέθοδο της μετωπικής διδασκαλίας, υποστηρίζονται με τη χρήση έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού.

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:

Aξιοποιούνται οι δυνατότητες της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης του Ιονίου Πανεπιστημίου: Open eClass.

 

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Γραπτή εξέταση.


Επιστροφή
<< <
Μάρτιος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Σήμερα, Παρασκευή 29-03-2024
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας