Εξετάζεται η ιστορική διαμόρφωση του νέου ελληνισμού, ιδίως κατά τους τελευταίους αιώνες της οθωμανικής κυριαρχίας (17ος αι. – αρχές 19ου αι.), σε συνάρτηση με τις μεγάλης κλίμακας αλλαγές και εξελίξεις (οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές) στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο και στο εσωτερικό της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στο πλαίσιο αυτό αναλύονται η θέση των χριστιανών στο οθωμανικό κράτος και οι θεσμικές μορφές ενσωμάτωσή τους (π.χ. εκκλησία, κοινοτική οργάνωση, αρματολισμός), καθώς και τα ιδιαίτερα κοινωνικά χαρακτηριστικά των «παλιών» και των «νέων» ηγετικών ομάδων (π.χ. κοινοτική και εκκλησιαστική ηγεσία, οπλαρχηγοί, φαναριώτες, έμποροι, λόγιοι). Επίσης, δίνεται έμφαση στις ιδεολογικοπολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές διεργασίες εκκοσμίκευσης και εκσυγχρονισμού που συνέβαλαν στη διαμόρφωση μιας νέας κοσμικής ταυτότητας (Νέος Ελληνισμός), η οποία αντλούσε κύρος και νομιμοποίηση σε αναφορά προς την καταγωγή από τους αρχαίους Έλληνες.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που θα ολοκληρώσουν επιτυχώς το μάθημα θα αποκτήσουν: Μια γενική εποπτεία της ιστορίας των «Ρωμιών» στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από τα μέσα του 15ου έως τις αρχές του 19ου αιώνα. Μια γενική εποπτεία των εξελίξεων που συνδέονται με τη σταδιακή διαμόρφωση μιας νέας κοσμικής ταυτότητας (Νέος Ελληνισμός), η οποία συγκροτείται σε αναφορά προς την Αρχαία Ελλάδα.
Θα έχουν επίσης: α) Την ικανότητα να παρουσιάζουν και να αναλύουν τη θέση των Ρωμιών σε συνάρτηση με τους θεσμούς ενσωμάτωσής τους στο οθωμανικό αυτοκρατορικό σύστημα. β) Την ικανότητα να παρουσιάζουν και να αναλύουν τις ιστορικές διεργασίες συγκρότησης του Νέου Ελληνισμού σε συνάρτηση με τις οικονομικές, κοινωνικές και ιδεολογικο-πολιτικές αλλαγές στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και τον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο.
Αναλυτικότερα, ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού, της διδασκαλίας αλλά και της αξιολόγησης των φοιτητών/τριών σκοπεύουν στα κάτωθι μαθησιακά αποτελέσματα: Γνωσιακά: Να αναγνωρίζουν τα γενικά χαρακτηριστικά της εξεταζόμενης ιστορικής περιόδου (οικονομικά, κοινωνικά, ιδεολογικά και πολιτικά), το πλαίσιο κανόνων που ορίζει τη θέση και τις δυνατότητες κοινωνικής προαγωγής των Ρωμιών στο εσωτερικό της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (απαγορεύσεις, δικαιώματα, διακρίσεις), τους θεσμούς ενσωμάτωσής τους στο οθωμανικό αυτοκρατορικό σύστημα (Εκκλησία, Κοινότητες, Συντεχνίες, Αρματολισμός κ.ά.). Κατανόηση: Να εξηγούν τις ριζικές αλλαγές στις ιδέες, τις νοοτροπίες και τις στάσεις ζωής των Ρωμιών κατά τον 18ο και στις αρχές του 19ου αιώνα, καθώς και τους μεγάλης κλίμακας και σύνθετους μετασχηματισμούς στην οικονομική ζωή και την κοινωνική διάρθρωση που συνοδεύουν ευρύτερα φαινόμενα, όπως είναι ο εκχρηματισμός της οικονομίας, η ανάπτυξη του εμπορίου και της ναυτιλίας, η μετανάστευση και η συγκρότηση των παροικιών της Διασποράς, η εκκοσμίκευση και ο Διαφωτισμός). Εφαρμογή: Να αξιοποιούν ερευνητικά και διδακτικά τα πορίσματα της σύγχρονης ιστοριογραφικής έρευνας για την ιστορία των Ρωμιών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, καθώς και για τη διαμόρφωση των χαρακτηριστικών του Νέου Ελληνισμού. Ανάλυση: Να συνδυάζουν τις γνώσεις που αποκτούν στο πλαίσιο του μαθήματος «Εισαγωγή στην Ιστορία του Νέου Ελληνισμού» με τις γνώσεις τους από τα μαθήματα οθωμανικής και ευρωπαϊκής ιστορίας. Να συνδυάζουν τις οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές και ιδεολογικές εξελίξεις στην Ευρώπη και την Οθωμανική Αυτοκρατορία κατά την εξεταζόμενη περίοδο για να εξηγήσουν τις αλλαγές στη ζωή των Ρωμιών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Σύνθεση: Να εξηγούν τη γένεση του Νέου Ελληνισμού και τη διαμόρφωση των χαρακτηριστικών του ως σύνθετη/πολυπαραγοντική ιστορική διεργασία. Αξιολόγηση: Να υποστηρίζουν την επιχειρηματολογία τους για τη γένεση του Νέου Ελληνισμού αξιοποιώντας τα πορίσματα της σύγχρονης βιβλιογραφίας. |
1η εβδομάδα: Εισαγωγή στο αντικείμενο.
2η εβδομάδα: Οι Ρωμιοί στο οθωμανικό σύστημα εξουσίας.
3η εβδομάδα: Το Πατριαρχείο.
4η εβδομάδα: Κοινότητες και Συντεχνίες.
5η εβδομάδα: Αρματολοί, κάποι, οπλαρχηγοί.
6η εβδομάδα: Κοινωνική διαστρωμάτωση και σχέσεις εξουσίας.
7η εβδομάδα: Οι Φαναριώτες: μια ξεχωριστή κοινωνική ομάδα
8η εβδομάδα: Οικονομία: τα γενικά χαρακτηριστικά.
9η εβδομάδα: Εμπορικά δίκτυα και παροικίες.
10η εβδομάδα: Εκκοσμίκευση και Εκπαίδευση.
11η εβδομάδα: Νεοελληνικός Διαφωτισμός.
12η εβδομάδα: Η διαμόρφωση του Νέου Ελληνισμού.
13η εβδομάδα: Ανακεφαλαίωση μαθήματος.
Οι παραδόσεις γίνονται με τη μέθοδο της μετωπικής διδασκαλίας, υποστηρίζονται με τη χρήση έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού.
Aξιοποιούνται οι δυνατότητες της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης του Ιονίου Πανεπιστημίου: Open eClass.
Γραπτές εξετάσεις στην ελληνική γλώσσα. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις ανάπτυξης σε θέματα-ζητήματα που καλύπτονται από τη βιβλιογραφία του μαθήματος και αναλύονται στις εβδομαδιαίες παραδόσεις-διαλέξεις.
<< | < | Δεκέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |