Θα αναλυθεί ο ρόλος των οπτικοακουστικών μέσων και των νέων τεχνολογιών στην ανανέωση της διδασκαλίας γενικότερα και ειδικότερα της ιστορίας μέσα από την κριτική αξιολόγηση των τεράστιων δυνατοτήτων τους, αλλά και την αποφυγή της μυθοποίησής τους. Στη συνέχεια θα μελετηθούν και θα παρουσιαστούν (με τη συνεργασία του εργαστηρίου Πληροφορικής) τρόποι αξιοποίησης στη διδακτική πράξη με έμφαση στη διδακτική της Ιστορίας των σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων, δηλαδή της (ψηφιακής) φωτογραφίας, της κινηματογραφικής εικόνας, του εκπαιδευτικού Video, του εκπαιδευτικού λογισμικού (CD-ROM, DVD κ.τ.λ.), του διαδικτύου, των ψηφιακών παιχνιδιών κ.τ.λ.
• Η παρουσίαση των πολλαπλών πηγών πληροφόρησης, η ιστορικότητά τους και η αξιοποίησή τους στη διδασκαλία.
• Η εξέλιξη του οπτικοακουστικού γραμματισμού και η σημασία του ειδικότερα στο χώρο της εκπαίδευσης.
• Η παιδαγωγική διάσταση των πολυμέσων και ιδιαίτερα του διαδικτύου στην μαθησιακή διαδικασία.
Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στο μάθημα ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
• αξιολογούν τις πηγές πληροφόρησης, ανιχνεύοντας και επισημαίνοντας τα πολλαπλά μηνύματα των οπτικοακουστικών πηγών.
• επιλέγουν και να διαχειρίζονται τις ποικίλες πληροφορίες , εντάσσοντάς τες στην εκπαιδευτική πράξη
• αναπτύξουν μεταγνωστικές δεξιότητες διαχείρισης των νέων τεχνολογιών
• να καταστούν ικανοί να σχεδιάζουν διδακτικά σενάρια και συνθετικές εργασίες με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
1η εβδομάδα: Συνοπτική παρουσίαση της θεματολογίας και των ενοτήτων του μαθήματος. Ενημέρωση των φοιτητών για τις εργασίες που θα εκπονηθούν κατά το ακαδημαϊκό εξάμηνο και τον τρόπο αξιολόγησής τους.
2η εβδομάδα: Εκπαιδευτικό σύστημα –Διδακτική πράξη και αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών μέσων. Ο ρόλος των οπτικοακουστικών μέσων και των νέων τεχνολογιών στην ανανέωση της διδασκαλίας-Θεωρητικές προσεγγίσεις. Κριτική αξιολόγηση των δυνατοτήτων των οπτικοακουστικών μέσων και των νέων τεχνολογιών –Ο κίνδυνος της μυθοποίησής τους
3η εβδομάδα: Η αξιοποίηση της εικόνας στη διδασκαλία. Κατηγορίες κινούμενης και ακίνητης εικόνας. H εικόνα ως ιστορική μαρτυρία στη διδασκαλία της Ιστορίας.
4η εβδομάδα: Νέες τεχνολογίες -Κινηματογράφος και ιστορία: ψυχαγωγία και προσομοίωση της ιστορικής πραγματικότητας. Κριτική προσέγγιση ταινιών.
5η εβδομάδα: Εκπαιδευτικό λογισμικό-Τα πολυμέσα στην εκπαιδευτική πράξη: Θεωρίες μάθησης με την αξιοποίηση των πολυμέσων. Μοντέλα σχεδίασης πολυμεσικών εφαρμογών στην εκπαίδευση. Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού πολυμέσων: Μέθοδοι-κριτήρια
6η εβδομάδα: Εφαρμογές εκπαιδευτικού λογισμικού-πολυμέσων στο μάθημα της Ιστορίας.Η αξιοποίηση των πολυμέσων στη διδασκαλία της Ιστορίας. Παρουσίαση εκπαιδευτικών λογισμικών για τη διδασκαλία της σχολικής ιστορίας
7η εβδομάδα: Διαδίκτυο και Διδασκαλία:Πλεονεκτήματα-Δυνατότητες του Διαδικτύου στη Διδασκαλία. Μειονεκτήματα-Δυσκολίες από τη χρήση του Διαδικτύου στη Διδασκαλία. Πρακτικές εφαρμογές αξιοποίησης του Διαδικτύου για τη αναζήτηση βιβλιογραφίας και άλλου διδακτικού υλικού.
8η εβδομάδα: Αξιοποίηση του Διαδικτύου στη διδασκαλία της Ιστορίας: Διαδίκτυο και Ιστορική μάθηση.Πρακτικές εφαρμογές αξιοποίησης του Διαδικτύου για τη αναζήτηση ιστορικής βιβλιογραφίας ,πηγών και άλλου υλικού για τη διδασκαλία της Ιστορίας
9η εβδομάδα: Τα ψηφιακά παιχνίδια και η αξιοποίηση τους στην διδασκαλία της Ιστορίας.
10η εβδομάδα: Διαδραστική διδασκαλία: εικονικά περιβάλλοντα μάθησης.
11η εβδομάδα: Νέες τεχνολογίες και μουσειοπαιδαγωγική: Σχολείο και Μουσείο:εκπαιδευτικές δυνατότητες του μουσείου . Εκπαιδευτική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη μουσειοπαιδαγωγική. Εκπαιδευτικές εφαρμογές πολυμέσων από ελληνικά και ευρωπαϊκά μουσεία. Ειδική διδακτική πρακτική: Μουσείο παιχνιδιών-Μουσείο Μπενάκη
12η εβδομάδα και 13η εβδομάδα: παρουσίαση εργασιών-αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση.
Ανδρέου, A., , Iστορία, μουσείο και σχολείο, Δεδούσης, Θεσσαλονίκη1996
Alessi, Stephen M. Πολυμέσα και εκπαίδευση : Μεθοδοι και ανάπτυξη / Stephen M. Alessi , Stanley R. Trollip μετάφραση Χρυσούλα Απ. Κουτρούμπα. - 3η έκδ. - Αθήνα : Γκιούρδας Μ., 2005.
M. Apple, The new technology: Is it part of the solution or part of the problem in education?.
Burk Peter:Αυτοψία. Η χρήση των εικόνων ως ιστορικών μαρτυριών. Μεταίχμιο, Αθήνα 2003.
G. Heba, Hyper-Rhetoric: Multimedia, literacy, and the future of composition.
Α. Δημητρακοπούλου, Πολυμέσα στην Εκπαίδευση.
Κουνέλη, Ευ. (2008), www.Ιστορία για τη γενιά του internet.edu, Ταξιδευτής, Αθήνα.
Λεμονίδου Έλλη, Η Ιστορία στη μεγάλη οθόνη,Ταξιδευτής, 2017,Αθήνα
Stearns, P., Seixas, P., Wineburg, S. (Eds.).), Knowing, teaching, and learning history: national and international perspectives, New York: New York University Press,2000.
Τhomas, S., Minz, A., (ed.), , The Virtual and the Real:Media in the Museum, Washington D.C., American, Association of Museums 1998.
Διαλέξεις, παρουσιάσεις, διαλογική συζήτηση, εργασία ατομικά και σε ομάδες
Στόχος: η αυτενέργεια, η ανάπτυξη συνεργατικών ικανοτήτων, η ενίσχυση των δομικών στοιχείων της κριτικής σκέψης (λογικός συλλογισμός, μεταγνώση).
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Συγγραφή εργασίας και (προφορική και ηλεκτρονική) παρουσίαση. Τελική αξιολόγηση βάσει ολοκληρωμένου έντυπου και ηλεκτρονικού φακέλου (portfolio) εργασιών και δραστηριοτήτων
<< | < | Νοέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
2 |
3 |
||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |