Κριτική παρουσίαση βασικών εννοιών από το χώρο της Γενικής Διδακτικής και της Διδακτικής της Ιστορίας, όπως αναλυτικό πρόγραμμα, σκοποί, στόχοι της διδασκαλίας, οργάνωση της διδασκαλίας, σχέδιο μαθήματος, μαθησιακό αποτέλεσμα, αξιολόγηση της διδακτικής δραστηριότητας, διδακτικό υλικό (έντυπο και ηλεκτρονικό). Οι φοιτητές καλούνται να εκτιμήσουν τις παραμέτρους αυτές μέσα από: Ι. τις νέες τάσεις στη διδακτική της ιστορίας στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα. ΙΙ. την πρακτική άσκηση σε σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η οποία οδηγεί στην οργάνωση και διεξαγωγή μιας ολοκληρωμένης αλλά και καινοτόμου διδασκαλίας.
Αντικειμενικοί Στόχοι:
• Η παρουσίαση των σύγχρονων εξελίξεων στο χώρο της Γενικής Διδακτικής και της Διδακτικής της Ιστορίας
• Η ανάδειξη του ρόλου και ιδεολογικού πλαισίου των αναλυτικών προγραμμάτων γενικότερα και ειδικότερα στη διδασκαλία της Ιστορίας
• Η ανάδειξη της σημασίας διαθεματικότητας και διεπιστημονικότητας στη Διδακτική της Ιστορίας.
Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στο μάθημα ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
• γνωρίζει τις βασικές αρχές σύνταξης ,αξιοποίησης στη διδακτική πράξη και αξιολόγησης των αναλυτικών προγραμμάτων .
• κατανοεί τη σημασία της καλλιέργειας της κριτικής σκέψης και της ιστορικής συνείδησης
• διερευνά και αξιολογεί τα είδη των πηγών και την αιτιακή σχέση τους με τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα.
• σχεδιάζει καινοτόμα διδακτικά σενάρια, εναρμονισμένα με τις σύγχρονες διδακτικές πρακτικές στην Ιστορία
1η εβδομάδα: Συνοπτική παρουσίαση της θεματολογίας και των ενοτήτων του μαθήματος. Ενημέρωση των φοιτητών για τις εργασίες που θα εκπονηθούν κατά το ακαδημαϊκό εξάμηνο και τον τρόπο αξιολόγησής τους.
Στο εισαγωγικό μάθημα η έννοια της διδασκαλίας και η σύνδεσή της με τις λειτουργίες του Σχολείου (Αναλυτικό Πρόγραμμα, διδακτικό εγχειρίδιο).
2η εβδομάδα: Σχεδιασμός διδασκαλίας: επιλογές μεθόδων διδασκαλίας και διδακτικών στρατηγικών. Επιλογή και αξιοποίηση διδακτικού υλικού. Διδακτικό σενάριο.
3η εβδομάδα: Ποιο είναι το περιεχόμενο και το νόημα του διδακτικού αντικειμένου της Ιστορίας και για ποιους λόγους ασχολούμαστε μ’ αυτό: η ιστορική γνώση, το ιστορικό γεγονός και ο ιστορικός ως προσωπικότητα.
4η εβδομάδα: Αντικειμενικότητα και μυθοπλασία στην Ιστορία. Η ιστορική αφήγηση, οι ιστορικές πηγές (η χρήση και η κατάχρησή τους), η ιστορική εξήγηση και τα διδακτικά εγχειρίδια ιστορίας
5η εβδομάδα: Οι «δευτερεύουσες έννοιες» στη Διδακτική της Ιστορίας και ο κομβικός ρόλος τους στην κριτική προσέγγιση του παρελθόντος και στη διαμόρφωση της ιστορικής κουλτούρας και σκέψης του μαθητή (και του ανθρώπου γενικά). Ιστορική φαντασία και ιστορική ενσυναίσθηση.
6η εβδομάδα: Διδακτική της Ιστορίας και κριτική σκέψη. Απομνημόνευση, αποστήθιση, κριτική σκέψη, ιστορική σκέψη, ιστορική συνείδηση στο Σχολείο.
7η εβδομάδα: Προτάσεις παραγωγικής διδασκαλίας της Ιστορίας (κατασκευή χαρτών, εικαστικών έργων, ιστορικών χρονογραμμών, δραματοποίηση, παιχνίδι ρόλων, διαλογική αντιπαράθεση, επιχειρηματολογία, επισκέψεις σε μουσεία, μνημεία και ιστορικούς χώρους). Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα κάθε πρότασης.
8η εβδομάδα:. Διαθεματική προσέγγιση του μαθήματος της Ιστορίας (Λογοτεχνία/ιστορικό μυθιστόρημα, Γλώσσα, Κοινωνική και πολιτική Αγωγή κ.λπ.).
9η εβδομάδα: Η αξιολόγηση στο μάθημα της Ιστορίας. Θεωρία και πραγματικότητα. Προβλήματα στην αξιολόγηση του μαθήματος.
10η εβδομάδα: Διδασκαλία της Ιστορίας και νέες τεχνολογίες. Κίνδυνοι, προβληματισμοί, χρήση και κατάχρηση, αποτελεσματική ή όχι αξιοποίηση του διαδικτύου και των ΤΠΕ.
11η – 13η εβδομάδα: παρουσίαση των εργασιών από τους φοιτητές• συζήτηση, σχολιασμός, αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση εργασιών .
L. Stenhouse, An Introduction to Curriculum Research and Development, Heinemann, London 1975.
Kalantzis Μ.-Cope B., Νέα μάθηση: Βασικές αρχές για την επιστήμη της εκπαίδευσης, Κριτική, Αθήνα 2013.
Αγγελάκος Κ.-Κόκκινος Γ.(Επιμ.) (2004.) Η Διαθεματικότητα στο σύγχρονο σχολείο και η διδασκαλία της ιστορίας με τη χρήση πηγών. Αθήνα: Μεταίχμιο
Κάββουρα, Δ. (2010), Διδακτική της Ιστορίας, Μεταίχμιο, Αθήνα
Κόκκινος Γ., Από την ιστορία στις ιστορίες, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1998.
Κουργιαντάκης, Χ. (2015), Το παρόν και το μέλλον του παρελθόντος, Κέδρος, Αθήνα.
Henri Moniot(2002), H διδακτική της ιστορίας, (μτφρ. Έφη Κάννερ), εκδ. Μεταίχμιο,Αθήνα.
Διαλέξεις, παρουσιάσεις, διαλογική συζήτηση, εργασία ατομικά και σε ομάδες
Στόχος: η αυτενέργεια, η ανάπτυξη συνεργατικών ικανοτήτων, η ενίσχυση των δομικών στοιχείων της κριτικής σκέψης (λογικός συλλογισμός, μεταγνώση).
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση καινοτόμου διδασκαλίας, πραγματοποίηση δειγματικής διδασκαλίας στην τάξη. Αξιολόγηση: συγγραφή εργασιών, προφορική παρουσίαση εργασιών, γραπτή εξέταση.
<< | < | Δεκέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |