Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών

ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΣΤΙΣ ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ


Διδάσκων/ουσα: Δαμηλάκου Μαρία
Κωδικός Μαθήματος: ΙΑΜ608
Τύπος Μαθήματος: Σεμινάριο
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: ΣΤ΄
ECTS: 5
Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα επιχειρεί να προσεγγίσει τη φυσιογνωμία και τα χαρακτηριστικά του πολιτισμικού τοπίου των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής από τον 17ο αιώνα έως σήμερα, με κύρια σημεία αναφοράς τη λογοτεχνική παραγωγή της χώρας και τον αμερικανικό κινηματογράφο. Διερευνώνται βασικά θέματα που καθόρισαν διαχρονικά τον αμερικανικό πολιτισμό στο επίπεδο των ιδεών και της ταυτότητας, όπως τα εξής: Η πουριτανική φαντασία. Η διαμόρφωση του «αμερικανικού ονείρου». Το ιδεολόγημα του «δεδηλωμένου πεπρωμένου». Η «Δύση» και η «μεθόριος» στην αμερικανική κουλτούρα. Η δουλεία και το φυλετικό ζήτημα. Η κοινωνία και ταυτότητα του αμερικανικού Νότου. Η αφρο-αμερικανική κουλτούρα. Ο μετανάστης, οι αναπαραστάσεις του και οι αναγνώσεις του εθνικού εαυτού. Το «αμερικανικό όνειρο»  τη δεκαετία του 1920 και η κρίση της δεκαετίας του 1930. Προσλήψεις της μεταπολεμικής παγκόσμιας ηγεμονίας των ΗΠΑ. Αφθονία, μεσοαστική κουλτούρα και καταναλωτικά πρότυπα στη δεκαετία του 1950. Ο «εχθρός» στην αμερικανική κοινωνία: από τον μακαρθισμό στους σύγχρονους «δαίμονες».  Πολιτισμική ρήξη και αντι-κουλτούρα στη δεκαετία του 1960. Η άνθιση των εθνοτικών ταυτοτήτων.

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών του στο μάθημα ο/η  φοιτητής/τρια:

  1. Θα έχει αποκτήσει βασικές γνώσεις γύρω από τα χαρακτηριστικά και τη δυναμική της αμερικανικής κοινωνίας.
  2. Θα έχει κατανοήσει τα σημαντικότερα ιδεολογήματα που διαμόρφωσαν ιστορικά τον αμερικανικό πολιτισμό.
  3. Θα έχει γνωρίσει σημαντικά έργα της αμερικανικής γραμματείας.
  4. Θα έχει εξοικειωθεί περαιτέρω με την ανταλλαγή απόψεων στην τάξη και τη σύνταξη εργασιών πάνω σε συγκεκριμένα θέματα.
Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα: Εισαγωγικό μάθημα γύρω από τους βασικούς ιδεολογικούς άξονες της αμερικανικής κουλτούρας και ταυτότητας

2η εβδομάδα: Οι έννοιες «Αμερική» και «Αμερικανός» όπως διαμορφώθηκαν από την αρχή του ευρωπαϊκού εποικισμού. Η πουριτανική φαντασία και το βάρος της στην αμερικανική ταυτότητα.

3η εβδομάδα: Η έννοια του «αμερικανικού ονείρου». Προσεγγίσεις της αμερικανικής δημοκρατίας: από τον Τζέφερσον στον Τοκβίλ.

4 η εβδομάδα:  Η δουλεία και ο εμφύλιος πόλεμος. Αφηγήσεις γύρω από τη δουλεία.

5η εβδομάδα: Το «δεδηλωμένο πεπρωμένο» και η επέκταση στη Δύση. Η «μεθόριος» στην αμερικανική ταυτότητα. Η κοινωνία της Δύσης στο κινηματογραφικό Γουέστερν.

6η εβδομάδα: Ο ιθαγενής ως «άλλος». Οι αναπαραστάσεις του «ινδιάνου» στην αμερικανική λογοτεχνία.

7η εβδομάδα: Η αφρο-αμερικανική κουλτούρα σε Βορρά και Νότο. Οι κοινωνίες του αμερικανικού Νότου. Η αναγέννηση του Χάρλεμ.

8η εβδομάδα: Η μαζική μετανάστευση και οι νέες ερμηνείες της αμερικανικής εθνικής ταυτότητας.

9η εβδομάδα: Το αμερικανικό όνειρο κατά την «ξέφρενη» δεκαετία του 1920. Η Αμερική της κρίσης τη δεκαετία του 1930.

10η: Η Αμερική της αφθονίας τη δεκαετία του 1950. Μεσοαστικός τρόπος ζωής, διαφήμιση, τηλεόραση και νέα καταναλωτικά πρότυπα.

11 η εβδομάδα: Ο «εχθρός» στην αμερικανική κοινωνία: από τον μακαρθισμό στους σύγχρονους «δαίμονες».

12η εβδομάδα: Πολιτισμική ρήξη και αντι-κουλτούρα στη δεκαετία του 1960.

13η εβδομάδα: Πολυπολιτισμότητα και εθνοτικές ταυτότητες: το παράδειγμα της μεξικανο- αμερικανικής (τσικάνο) ταυτότητας.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Γενική βιβλιογραφία: Paul Levine - Ντόρα Τσιμπούκη, Αμερικάνικες ταυτότητες. Η λογοτεχνική ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών 1603-2000, Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 2006. Samuel Huntington, Ποιοι είμαστε; Η αμερικάνικη ταυτότητα στην εποχή μας, Αθήνα, Λιβάνη, 2004. Γιώργος Θεοτοκάς, Δοκίμιο για την Αμερική, Αθήνα, Εστία, 2009. Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές θα μελετήσουν αποσπάσματα από τα εξής δοκιμιακά και λογοτεχνικά έργα: Benjamin Franklin, Autobiography. Ralph Emerson, “Self-reliance”. Αλέξης ντε Τοκβίλ, Η δημοκρατία στην Αμερική, Αθήνα, Στοχαστής, 2008. Nathaniel Hawthorn, Το άλικο γράμμα, Αθήνα, Ίνδικτος, 2005. Harriet Beecher Stowe, Η καλύβα τη μπάρμπα- Θωμά, Αθήνα, Πατάκη, 2013. Harriet Jacobs, Γεννήθηκα σκλάβα, Αθήνα, Αιώρα, 2008. James Fenimore Cooper, Ο τελευταίος των Μοϊκανών, Αθήνα, Παπαδόπουλος, 2001. F. Scott Fitzgerald, Ο μεγάλος Γκάτσμπυ, Αθήνα, Άγρα, 2012. John Steinbeck, Τα σταφύλια της οργής, Αθήνα, Παπαδόπουλος, 2014. Walter Bernstein, Μνήμες από τη Μαύρη Λίστα. Η λαίλαπα του μακαρθισμού. Αθήνα, Καστανιώτη, 2003. Ανθολογία Μπιτ ποίησης, Αθήνα, Ροές, 2003.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Ανάλυση κειμένων που ανεβαίνουν στην πλατφόρμα e-class.  Ανάπτυξη στην τάξη θεμάτων με τη βοήθεια οπτικοακουστικού υλικού, παρουσίαση εργασιών και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των φοιτητών με την καθοδήγηση της διδάσκουσας.

Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:
  • Συστηματική χρήση πλατφόρμας e-class. 
  • Ευρεία χρήση οπτικοακουστικών τεχνολογικών μέσων. 

 

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται στις  σύντομες γραπτές εργασίες που προετοιμάζουν σε εβδομαδιαία βάση καθώς και στην προφορική παρουσίαση ενός θέματος στην τάξη.


Επιστροφή
<< <
Απρίλιος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας