Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ Ι


Διδάσκων/ουσα: Αγγελάκος Κωνσταντίνος, Κουργιαντάκης Χαράλαμπος
Κωδικός Μαθήματος: ΙΕΑ101
Τύπος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Στην τάξη
Εξάμηνο: Ζ΄
ECTS: 5
Σύντομη Περιγραφή:

Περιγράφονται και αναλύονται τα δομικά στοιχεία και οι λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος  ως οργανισμού τόσο στο μακρο-επίπεδο όσο και σε μικρο-επίπεδο. Πέρα από τη συζήτηση για τη διδασκαλία ως βασική μορφή επικοινωνίας σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, γίνεται εκτενής αναφορά τόσο στην οργάνωση και διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και στην παιδαγωγική σχέση, τη γλωσσική αλληλεπίδραση, το διδασκαλικό και το μαθητικό ρόλο.

 
Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
  1. Η κριτική παρουσίαση των βασικότερων θεωριών για τη λειτουργία της εκπαίδευσης ως σύστημα
  2. Η ανάδειξη της ιστορικότητας και της διεπιστημονικότητας των επιστημών της Αγωγής
  3. Η κριτική επισκόπηση των εκπαιδευτικών θεσμών στα πλαίσια των κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο
  4. Η μελέτη των μεθόδων διδασκαλίας,των θεωριών μάθησης και διαχείρισης των παιδαγωγικών ζητημάτων στην εκπαιδευτική πράξη

Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στο μάθημα ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • να εξετάζουν κριτικά τον θεσμό της εκπαίδευσης  ως προς τις εκπαιδευτικές πρακτικές και τον  κοινωνικοπολιτικό του  ρόλο
  • να  μελετούν και να συγκρίνουν την εξέλιξη των εκπαιδευτικών συστημάτων σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο
  • να γνωρίζουν τις βασικές αρχές των θεωριών μάθησης , των σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας και να τις εφαρμόζουν κριτικά  στην εκπαιδευτική πράξη.
  • να κατανοήσουν τον πολυδιάστατο παιδαγωγικό ρόλο της αξιολόγησης και να ασκηθούν στις τεχνικές της
  • να υιοθετήσουν αρχές κατανόησης της ετερότητας και σεβασμού της διαφορετικότητας στο εκπαιδευτικό περιβάλλον και στην κοινωνία.
Περιεχόμενο (Syllabus):

1η εβδομάδα: Ιστορική προσέγγιση, επιστημολογική συγκρότηση και ανάλυση του επιστημονικού πεδίου των Επιστημών της Αγωγής. Οργάνωση έρευνας : ανίχνευση των αντιλήψεων και των γνώσεων   των μαθητών για την εκπαίδευση και την Ιστορία 

2η εβδομάδα: Η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης: από τα πρώτα βήματα στις σύγχρονες προσεγγίσεις. Ανθρωπολογία και εθνογραφία της εκπαίδευσης

3η εβδομάδα: Η εκπαίδευση ως σύστημα. Το σχολείο ως οργανισμός. Θεωρίες προσέγγισης του σχολείου ως οργανισμού. Οι λειτουργίες του σχολικού οργανισμού. Κριτική θεώρηση των λειτουργιών του εκπαιδευτικού συστήματος σήμερα.

4η εβδομάδα: Πρόσωπα και ιδέες στην ιστορία των επιστημών της Αγωγής-Κριτική παρουσίαση.

5η εβδομάδα: Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης:  Θεωρίες οργάνωσης του σχολείου: από την κλασική στη συστημική προσέγγιση – Μοντέλα οργάνωσης – Εκπαιδευτικό Management .Η ελληνική πραγματικότητα και η διεθνής εμπειρία

6η-7η εβδομάδα: Οι βασικές αρχές της Γνωστικής Ψυχολογίας: πώς ο άνθρωπος μαθαίνει, αποκτά τη γνώση, αντιλαμβάνεται το παρελθόν και τη διάρκεια στο χρόνο. Συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη και σύνδεσή τους με την ιστορική ερμηνεία. Παράγοντες που επηρεάζουν/καθορίζουν τη διδασκαλία  (ηλικία, φύλο, κοινωνικό περιβάλλον κ.λπ.).

8η εβδομάδα:. Η Μάθηση . Γνωστικές, Μορφολογικές και Κοινωνικοπολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης.Μαθησιακές Δυσκολίες : ανίχνευση και παιδαγωγική αντιμετώπιση

9η εβδομάδα: Διαχείριση σχολικής τάξης Θέματα «τάξης» και «αταξίας» στη σχολική τάξη – Ο ρόλος των κινήτρων . Μορφές διδασκαλίας: από τη δασκαλοκεντρική στη διαλεκτική και την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία

10η εβδομάδα: Θεωρία και πράξη της αξιολόγησης στην εκπαίδευση: Αξιολόγηση, εκπαιδευτικό σύστημα και κοινωνικός έλεγχος. Είδη αξιολόγησης. Αξιολόγηση του μαθητή. Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού

11η εβδομάδα: Εκπαίδευση και  Ετερότητα - Zητήματα Διαπολιτισμικής παιδαγωγικής.

12η-13η  εβδομάδα: Παρουσίαση και συζήτηση  της μεθοδολογίας και των αποτελεσμάτων της έρευνας - Παρουσίαση εργασιών των φοιτητών - αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση των εργασιών

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Blackledge D. - Hunt B. (2000), Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, Αθήνα: Μεταίχμιο.

Fischer L. (2006), Κοινωνιολογία του Σχολείου, Αθήνα: Μεταίχμιο.

Αγγελάκος Κ. (επιμ), (2010), Πρόσωπα, Ιδέες και Θέματα στις επιστήμες της Αγωγής, Αθήνα: Κέδρος.

Cohen, L. & Manion, L. (2000),  Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Vygotsky, L. S. (1998), Σκέψη και Γλώσσα, Αθήνα: Γνώση.

Γκότοβος Α. (2002), Εκπαίδευση και Ετερότητα- Ζητήματα διαπολιτισμικής παιδαγωγικής, Αθήνα: Μεταίχμιο.

Bransford J.D. (επιμ.), (2012), Πώς μαθαίνει ο άνθρωπος, Αθήνα: Κέδρος.

Eggen P., (2017), Εκπαιδευτική ψυχολογία, Νέοι ορίζοντες στη μάθηση και τη διδασκαλία, Αθήνα: Κριτική. 

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

Διαλέξεις, παρουσιάσεις, διαλογική συζήτηση, εργασία ατομικά και σε ομάδες

Στόχος: η αυτενέργεια, η ανάπτυξη συνεργατικών ικανοτήτων, η ενίσχυση των δομικών στοιχείων της κριτικής σκέψης (λογικός συλλογισμός, μεταγνώση).

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class

Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:

Γραπτή εξέταση, συγγραφή εργασιών , προφορική και ψηφιακή παρουσίαση εργασιών.


Επιστροφή
<< <
Απρίλιος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας