Περιγράμματα Μαθημάτων Οδηγού Σπουδών
Σύντομη Περιγραφή:
Στο μάθημα εξετάζονται ζητήματα σχετικά με την δράση των λογίων στο Βυζάντιο, με έμφαση στη μεσοβυζαντινή και υστεροβυζαντινή περίοδο. Μεταξύ άλλων αναπτύσσονται: ο χαρακτήρας και οι ορίζουσες της πνευματικής δράσης, οι χώροι και οι τρόποι άνθησης της λογιοσύνης, το αίτημα για πολυμάθεια και πολυμέρεια, η συμβολή στη διάσωση της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, ζητήματα κοινωνικής θέσης, οικονομικής ισχύος και επιρροής των λογίων, οι κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις της δράσης τους, καθώς και οι σχέσεις διάδρασης με άλλες δυνάμεις στο πολιτικό σκηνικό της εποχής.
Περιεχόμενο (Syllabus):
Εβδ. 1: Εισαγωγικές παρατηρήσεις. Διασαφηνίσεις όρων και εννοιών. Η Παιδεία σε σχέση με τα δομικά στοιχεία του Βυζαντίου.
Εβδ. 2: Η ελληνική γλώσσα και πνευματική παράδοση σε σύνδεση με τις κεντρικές επιλογές της βυζαντινής λογιοσύνης - Υπομνηματισμός Πηγής αρ. 1
Εβδ. 3: Κοινωνικά και πνευματικά δεδομένα της βυζαντινής λογιοσύνης. Όροι και προϋποθέσεις σταδιοδρομίας και βιοπορισμού
Εβδ. 4: Ο αντίκτυπος του χριστιανικού μοντέλου για την συνάντηση χριστιανισμού και αρχαίας ελληνικής παράδοσης στην λογιοσύνη - Υπομνηματισμός Πηγής αρ. 2
Εβδ. 5: Εθνικοί και χριστιανοί λόγιοι στην Ύστερη Αρχαιότητα, Ι. Ο Ιουλιανός και οι πνευματικές του επιλογές - Υπομνηματισμός Πηγής αρ. 3.
Εβδ. 6: Εθνικοί και χριστιανοί λόγιοι στην Ύστερη Αρχαιότητα, ΙΙ. Η Υπατία, οι μαθητές και συνεργάτες της, και οι αντίπαλοί τους - Υπομνηματισμός Πηγής αρ. 4.
Εβδ. 7: Η λογιοσύνη του 9ου αιώνα. Λέων Φιλόσοφος (ή Μαθηματικός) και Φώτιος - Υπομνηματισμός Πηγής αρ. 5.
Εβδ. 8: Η εγκυκλοπαιδική κίνηση του 10ου αιώνα. Οι λόγιοι γύρω από τον λόγιο αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Ζ΄ - Υπομνηματισμός Πηγής αρ. 7.
Εβδ. 9: Η λογιοσύνη τον 11ο αιώνα. Μιχαήλ Ψελλός και ο κύκλος των λογίων. Ιωάννης Ιταλός: τα όρια της ανοχής - Υπομνηματισμός Πηγής αρ. 8.
Εβδ. 10: Το τολμηρό βήμα της λογιοσύνης του 11ου αιώνα: Λογιοσύνη και ταυτότητες - Υπομνηματισμός Πηγής αρ. 9.
Εβδ. 11: Η λογιοσύνη στην Κομνήνεια Αναγέννηση - Υπομνηματισμός Πηγής αρ. 10.
Εβδ. 12: Η λογιοσύνη επί Αγγέλων και η καταστροφή του 1204. Η λογιοσύνη στην πρώτη φάση της Παλαιολόγειας Αναγέννησης - Υπομνηματισμός Πηγής αρ. 11.
Εβδ. 13: Η μεταβατική λογιοσύνη του 15ου αιώνα. Γεώργιος Γεμιστός-Πλήθων και Βησσαρίων, και η αναζήτηση μιας «άλλης Κωνσταντινούπολης». Φυγάδες λόγιοι στη Δύση – Υπομνηματισμός Πηγής 12.
Εβδ. 14: Συνόψιση της θεματικής του μαθήματος, και αποσαφηνίσεις. Καταληκτήριες Παρατηρήσεις.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
Π. Αντωνόπουλος – Η. Γιαρένης – Δ. Αγορίτσας (επιμ. έκδ.), Λόγιοι και Λογιοσύνη στο Βυζάντιο, Θεσσαλονίκη 2019. G. Cavallo, Η Ανάγνωση στο Βυζάντιο, μετάφρ. Σ. Τσοχανταρίδου, επιμ. P. Odorico, Αθήνα 2008.
C. N. Constantinides, Higher Education in Byzantium in the 13th and early 14th centuries (1204-ca. 1310), Λευκωσία 1982.
Κ. Ν. Κωνσταντινίδης, Η συμβολή του Βυζαντίου στη διάσωση της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, εκδ. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ιωάννινα 1995.
P. Lemerle, Ο Πρώτος βυζαντινός ουμανισμός. Σημειώσεις και παρατηρήσεις για την εκπαίδευση και την παιδεία στο Βυζάντιο από τις αρχές ως τον 10ο αιώνα, μετάφρ. Μ. Νυσταζοπούλου-Πελεκίδου, Αθήνα 1985.
S. Runciman, Βυζαντινός Πολιτισμός, μετάφρ. Δ. Δετζώρτζη, Αθήνα 2004.
S. Runciman, Η τελευταία βυζαντινή Αναγέννηση, μετάφρ. Λ. Καμπερίδης, Αθήνα 1991.
K. M. Setton, Το βυζαντινό υπόβαθρο της ιταλικής Αναγέννησης, μετάφρ. Μ. Οικονόμου, Αθήνα 2008.
N. G. Wilson, Οι λόγιοι στο Βυζάντιο, μετάφρ. Ν. Κονομής, Αθήνα 1991.