Κυκλοφόρησε τον Ιούνιο 2024 από τις εκδόσεις Ασίνη ο νέος συλλογικός τόμος "Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδασκαλία της Ιστορίας - Διδακτικές προτάσεις για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση", με επιστημονικούς επιμελητές τους Κώστα Αγγελάκο και Χαράλαμπο Κουργιαντάκη.
Στο σύγχρονο διεθνές εκπαιδευτικό πλαίσιο είναι εμφανής η τάση συρρίκνωσης του ρόλου των θεσμοθετημένων κρατικών εκπαιδευτικών συστημάτων και η ανάλογη και εμφατική πριμοδότηση ποικίλων φορέων διάχυσης της πληροφορίας και της γνώσης. Στο συγκεκριμένο περιβάλλον ταχύτητας και σύγχυσης στο οποίο το παρελθόν και το μέλλον συμπυκνώνονται στο παρόν, έχει ιδιαίτερο αξία να λειτουργήσει ως αντίδοτο η επαναφορά στο προσκήνιο της συζήτησης για τη σημασία μιας αναβαθμισμένης διδασκαλίας της Ιστορίας με την αξιοποίηση σύγχρονων διδακτικών μεθόδων και προσεγγίσεων.
Σ’ αυτό το περιβάλλον οι Επιστήμες της Αγωγής σε δημιουργική συνομιλία με τη Διδακτική της Ιστορίας καλούνται να διαμορφώσουν νέο προσανατολισμό στη διδασκαλία και στη μάθηση. Αυτός περιλαμβάνει την ενσωματωμένη στα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας καλλιέργεια ικανοτήτων/δεξιοτήτων, όπως τον γλωσσικό, ιστορικό και ψηφιακό γραμματισμό, την κριτική και δημιουργική σκέψη, τις προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες, την ηθική κατανόηση και τη διαπολιτισμική επικοινωνία, τη δημιουργική (και όχι μηχανιστική) υιοθέτηση νέων διδακτικών μοντέλων και σύγχρονων μαθησιακών προσεγγίσεων, βασισμένων και στα ερευνητικά δεδομένα της Γνωστικής Ψυχολογίας και της Νευροεπιστήμης, αλλά και βασικές αρχές της διερευνητικής ιστορικής μάθησης, όπως τη διαθεματικότητα, την ομαδοσυνεργατική μάθηση, τη διαφοροποιημένη διδασκαλία κ.λπ.
Η διαπίστωση ότι στο υπαρκτό σχολείο εντοπίζεται σοβαρό έλλειμμα ανάλογων διδακτικών πρακτικών στην προσέγγιση της Ιστορίας, οδήγησε τους συγγραφείς του τόμου αυτού, εκπαιδευτικούς και επιστήμονες με θεωρητική σκευή στη Διδακτική της Ιστορίας στην κατάθεση εναλλακτικών διδακτικών προτάσεων, ως βάση κριτικού προβληματισμού και αναστοχασμού. Βασικός στόχος της έκδοσης είναι η ριζική αναθεώρηση τόσο των θεματικών επιλογών στη διδασκαλία της Ιστορίας όσο και των παιδαγωγικών και διδακτικών πρακτικών.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εκδόσεις Ασίνη
Αθήνα 2024
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος (Κωνσταντίνος Αγγελάκος)
Εισαγωγή (Χαράλαμπος Κουργιαντάκης)
- Μαρία Βλαχάκη
Θεματικός φάκελος στο μάθημα της Ιστορίας στην Α΄ Γυμνασίου: «Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση στην Αρχαία Ελλάδα: αναστοχαστικές προσεγγίσεις για το περιβάλλον και την αειφορία».
- Ζέτα Παπανδρέου
Η αντίληψη για την υπεράσπιση του χώρου στο πέρασμα των αιώνων.
- Παναγιώτης Γατσωτής, Μαρία Φραγκουλάκη
Θεματικός φάκελος στο μάθημα της Ιστορίας στην Α΄ Γυμνασίου: «Ο Μαύρος Θάνατος στον Μεσαίωνα».
- Δημήτρης Μπαχάρας
Πρόταση διδασκαλίας με εργαλείο τη χρήση χαρτών για την Ιστορία της ΣΤ’ Δημοτικού.
- Κωνσταντίνος Αγγελάκος, Χαράλαμπος Κουργιαντάκης, Ευστάθιος Πουλιάσης, Μάγια Χαραλαμποπούλου, Γεωργία Λαζαρίδου, Λίλιαν Κυπριζόγλου
Διδακτική πρόταση με θέμα «Οι πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής στην Κέρκυρα: μνήμη και μεταμνήμη. Πρόταση διδασκαλίας με εργαλεία την Προφορική Ιστορία και την ψηφιακή αξιοποίησή της».
- Έλλη Λεμονίδου, Ιωάννα Δεκατρή
Διδακτική πρόταση με θέμα: «“Οι προσφυγικές ομάδες, όταν παίζουν, αφηγούνται…”: Διδάσκοντας το ‘22 μέσα από την ίδρυση και λειτουργία προσφυγικών αθλητικών σωματείων».
- Παναγιώτης Πυρπυρής
Διδακτική πρόταση με θέμα «Η νεολαία στη δεκαετία του 1960»
Βιογραφικά στοιχεία των συγγραφέων του τόμου