H Συνέλευση του Τμήματος Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου εκφράζει την έντονη αντίθεσή της στο νομοσχέδιο με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστήμιου. Πλαίσιο δημιουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων» . Πρώτος και βασικότερος λόγος της αντίθεσης αυτής είναι η επιχειρούμενη καταστρατήγηση του Συντάγματος της Ελλάδος (ΦΕΚ Α΄ 211/24-12-2019). Το Άρθρο 16 προβλέπει ρητώς (παρ. 5): «H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση», και παράλληλα (παρ. 8): «H σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται». Η απόπειρα κατάργησης ενός συνταγματικού άρθρου παρακάμπτοντας την προβλεπόμενη διαδικασία συνταγματικής αναθεώρησης συνιστά πολιτειακή κρίση, υπονομεύει τους δημοκρατικούς θεσμούς και δημιουργεί τετελεσμένο για την παραβίαση οποιουδήποτε άλλου άρθρου του Συντάγματος. Θεωρούμε, κατά συνέπεια, την τήρηση και υπεράσπιση της συνταγματικής τάξης ύψιστο καθήκον της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Παράλληλα τονίζουμε ιδιαίτερα ότι:
- Η αναβάθμιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας μπορεί να πραγματωθεί μόνο μέσω της ενίσχυσης του δημόσιου Πανεπιστημίου και συγκεκριμένα, μέσω της επαρκούς χρηματοδότησης , αντίστοιχης με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, της επαρκούς στελέχωσής του και της φοιτητικής μέριμνας, οι τεράστιες ελλείψεις της οποίας υπομονεύουν τη λειτουργία και τις σπουδές κυρίως στα περιφερειακά πανεπιστήμια.
- Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων με χαμηλού επιπέδου ακαδημαϊκά κριτήρια και προβληματικής αξιολόγησης προγράμματα σπουδών που εισηγείται ένα πρόχειρα διαμορφωμένο νομοσχέδιο δεν ικανοποιεί κοινωνικές ή ακαδημαϊκές ανάγκες και οδηγεί στη δραματική όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων εξαρτώντας την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά από την οικονομική δυνατότητα των πολιτών.
- Η ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων θα σηματοδοτήσει επιπλέον τον «αργό θάνατο» των περιφερειακών Πανεπιστημίων (μεταξύ των οποίων και του Ιονίου Πανεπιστημίου), εφόσον σε αυτά, και ιδιαίτερα στα Τμήματα που θεραπεύουν τις ανθρωπιστικές Επιστήμες, ο αριθμός των εισακτέων φοιτητών βαίνει μειούμενος.
Καταλήγοντας επισημαίνουμε ότι ο πανεπιστημιακός θεσμός από τη γένεσή του είναι ο δημόσιος χώρος της ελεύθερης παραγωγής και διακίνησης ιδεών, χειραφετημένος τόσο από το κράτος όσο και από τα ιδιωτικά συμφέροντα. Η επιστημονική γνώση και έρευνα, η ακαδημαϊκή ελευθερία είναι δυνατές μόνο όταν διεξάγονται ελεύθερα και απρόσκοπτα χωρίς να χειραγωγούνται από την αγορά ή να λειτουργούν καθ’ υπαγόρευση του κράτους. Δηλώνουμε ευθαρσώς ότι το μόνο πραγματικά ελεύθερο Πανεπιστήμιο είναι το δημόσιο, δωρεάν Πανεπιστήμιο ως ο δημόσιος χώρος επιστημονικού διαλόγου, έρευνας και γνώσης, η αυτοδιοίκηση του οποίου εγγυάται την ακαδημαϊκή ελευθερία, τη λογοδοσία και τη δημοκρατική αντιπροσώπευση.