Study Course Outlines

SOCIAL THEORY AND HISTORY: NATIONALISM AND GREEK HISTORIOGRAPHY (19TH-20TH C.)


Teaching Staff: Tzakis Dionysios
Course Code: ΙΝΕ602
Course Type: Seminar
Course Level: Undergraduate
Course Language: Greek
Delivery method: Lectures
Semester: 8th
ECTS: 5
E Class Page: https://opencourses.ionio.gr/courses/DHI114/


Short Description:

The seminar discusses the main theoretical approaches to the national phenomenon (E. Gellner, B. Anderson, A. Smith, e.a.), as well as the effects of national ideology in the emergence of Greek historiography from 19th c. up today.


Objectives - Learning Outcomes:

At the end of the semester students will be able to identify, describe and analyze:

  1. The main theoretical approaches of nation and nationalism.
  2. Nationalism as a form of modern/secular political ideology.
  3. The interrelation between national ideology and the work of Greek academic historians from mid-19th c. to current days.
  4. The concept of “nation” in Greek Marxist historiography.

Syllabus:

Week #1: Student selection – introduction to the course.

Week #2: On methodology –assignments.

Week #3: Students presentations.

Week #4: Students presentations.

Week #5: Students presentations.

Week #6: Students presentations.

Week #7: Students presentations.

Week #8: Students presentations.

Week #9: Students presentations.

Week #10: Students presentations.

Week #11: Students presentations.

Week #12: Students presentations.

Week #13: Conclusions.

 


Suggested Bibliography:
  • Μπ. Άντερσον, Φαντασιακές κοινότητες. Στοχασμοί για τις απαρχές και τη διάδοση του εθνικισμού, Αθήνα, Νεφέλη 1997.
  • Ε. Gellner, Έθνη και εθνικισμός, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 1992.
  • Ε. Hobsbawm, Έθνη και εθνικισμός από το 1780 μέχρι σήμερα, Αθήνα, Καρδαμίτσα 1994.
  • Β. Καραμανωλάκης, Η συγκρότηση της ιστορικής επιστήμης και η διδασκαλία της ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1837-1932), Αθήνα: ΙΑΕΝ 2006
  • Γ. Κουμπουρλής, «Γεώργιος Σκληρός: Η ταξική πάλη στην υπηρεσία της εθνικής ολοκλήρωσης», π. δοκιμές, τ. 5 (1997), σ. 187-215.
  • Π. Λέκκας, Η εθνικιστική ιδεολογία. Πέντε υποθέσεις εργασίας στην ιστορική κοινωνιολογία, Αθήνα, Πατάκης 42011.
  • Π. Λέκκας, Το παιχνίδι με το χρόνο. Εθνικισμός και Νεοτερικότητα, Αθήνα, Παπαζήσης, 22011.
  • Π. Λέκκας, “O υπερταξικός χαρακτήρας του εθνικιστικού λόγου», π. Μνήμων, τ. 16 (1994), σ. 95-106.
  • Α. Λιάκος, «Το ζήτημα της ‘συνέχειας’ στη νεοελληνική ιστοριογραφία», στο: Π. Κιτρομηλίδης – Τρ. Σκλαβενίτης (επιμ.), Ιστοριογραφία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας, 1833-2002, Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 2004, σ. 53-65.
  • Κ. Παλούκης, «Το ‘ελληνικό έθνος’ του Νίκου Σβορώνου. Σχέδιο για τη θεωρία και τη γενεαλογία του», π. Ουτοπία, τχ. 8 (2008), σ. 103-124.
  • Ν. Ροτζώκος, «Η νεοελληνική εθνική ιδεολογία και η εθνική ιστοριογραφία», στο συλλογικό Ελληνική Ιστορία, τ. Γ΄, Πάτρα: ΕΑΠ 1999, σ. 214-245.
  • Α. Smith, Εθνική Ταυτότητα, Αθήνα, Οδυσσέας, 2000.

Teaching Methods:

Students require to study and present in classroom specific topics from the literature relevant to seminar’s objective. Presentation is followed by extensive guided discussion about each lecture’s main objective. The lectures are supported by printed and electronic material.

 


Evaluation Methods:

Presentation in classroom and written essay.

Updated: 07-09-2021

Back
<< <
August 2022
> >>
Mo Tu We Th Fr Sa Su
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Today, Monday 08-08-2022
No results found for that day
Text To SpeechText To Speech Text ReadabilityText Readability Color ContrastColor Contrast
Accessibility Options